Piloti Lufthansy ukončili třídenní stávku, zrušeno bylo 3 800 letů

Berlín – Německé aerolinky Lufthansa obnovují provoz po třídenní stávce pilotů, která skončila dnes o půlnoci. Ještě dnes dopoledne byly zrušeny čtyři desítky letů, převážně v rámci Evropské unie, odpoledne by se už mělo létat podle běžného letového řádu. Stávka podle předběžných odhadů mohla společnosti způsobit škody až 75 milionů eur (2,1 miliardy Kč), což odpovídá zhruba pěti procentům plánovaného provozního zisku za letošní rok.

Celkem Lufthansa musela během třídenní stávky zrušit 3 800 letů, což odpovídá 90 procentům jejího běžného provozu. Rušení letů postihlo téměř půl milionu cestujících. Zhruba 500 letů, které se uskutečnily, řídilo 190 pilotů, kteří nejsou členy odborového svazu Vereinigung Cockpit, a 100 manažerů Lufthansy, kteří mají pilotní oprávnění.

S následky protestu se společnost potýkala ještě dnes, kdy musela v ranních a dopoledních hodinách odvolat desítky letů. Vedly ji k tomu logistické problémy, protože před zahájením stávky se nepodařilo dostat na místa odletů potřebné stroje. Zhruba desítka zámořských letů ještě bude v důsledku stávky zrušena v neděli a v pondělí. 

Za stávkou stály požadavky na plat i odchod do důchodu

Odbory vyhlásily stávku, aby zvýšily tlak na vedení Lufthansy při jednáních o lepších pracovních podmínkách pro piloty. Požadují, aby Lufthansa neposouvala hranici pro předčasný odchod do důchodu z 55 na 60 let. Piloti chtějí také během nadcházejících dvou let zvýšit plat o deset procent. V současnosti je jejich průměrný plat 180 tisíc eur (4,9 milionu korun) ročně. Vedení Lufthansy ale nepředpokládá, že by jim po stávce předložilo novou nabídku kolektivní smlouvy, která by vyšla vstříc požadavkům odborů.

PenízePlat pilota u ČSA: Konkrétní výše platu dopravního pilota se odvíjí od délky odsloužených let. „U mladého pilota v Českých aeroliniích začíná těsně nad 50 tisíci korunami, u zkušených kapitánů může překročit i 100 tisíc korun za měsíc,“ řekl pro server Týden.cz Stanislav Fiala z Českého sdružení dopravních pilotů.


Němečtí piloti v souvislosti se stávkou poukazovali i na stresovost a nejistotu svého povolání. Ztrátou zaměstnání jsou podle svých slov ohroženi v podstatě permanentně. Podmínkou jejich práce jsou například testy, ve kterých se zkoumá jejich zdravotní stav. S požadovaným výsledkem je musí absolvovat čtyřikrát ročně. 

Odbory jsou s protestem spokojené. „Z našeho pohledu proběhla stávka úspěšně. Myslím, že jsme dali zřetelně najevo, že si nenecháme všechno líbit,“ řekl rozhlasové stanici Deutsche Welle mluvčí Vereinigung Cockpit Jörg Handwerg. Odbory podle něj nevylučují možnost další stávky, pokud by Lufthansa nepřistoupila na jejich požadavky, do konce dubna ale s žádnou další protestní akcí nepočítají.

Vedení Lufthansy nicméně nepředpokládá, že by pilotům předložilo novou nabídku kolektivní smlouvy, která by vyšla vstříc požadavkům odborů. Společnost je přesvědčena, že základem k jednání by měl být návrh smlouvy vypracovaný ještě před stávkou. 

Stávka přinesla ztráty i letištím

Kromě Lufthansy způsobila stávka škody i letištím, která přišla o miliony eur na poplatcích za odbavené cestující. Ztráty hlásí i podniky nabízející služby na letištích, kterým se kvůli úbytku pasažérů snížil obrat.

Letadla Lufthansy na letišti v Hamburku
Zdroj: ČTK/DPA
Autor: Maja Hitij