Místo 45 litrů 55 - nádrže některých aut se zdají bezedné

Praha - Natankovat víc paliva, než kolik udává nádrž vozu, není v Česku žádný problém. Jenže přibývá lidí, kteří za litry navíc nechtějí platit. Obávají se, že jde o nový trik pumpařů. Majitelé pump se ale brání oficiální certifikací a ukazují, že oni nešidí. O kolik litrů je možné nádrž vozu přeplnit a jaká rizika při tom hrozí? Náš štáb to vyzkoušel.

Až 17 litrů benzinu navíc se dá do nádrží některých aut načerpat přes limit oficiálně udávaný výrobcem. Donedávna to řidičům nevadilo, ale tváří v tvář zdražování benzinu začali být obezřetnější. „Odmítají zaplatit a jejich agresivita stoupá. Stížností za posledních pět let přibylo asi o dvacet procent,“ uvádí Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Počet litrů, které se do nádrže skutečně vešly, si řidiči na pumpách sami jen stěží ověří. Dokáže to ale speciální laboratoř. Jen loni zkontrolovala 123 stojanů a všechny byly v normě. Jestli tankují u prověřené pumpy, si teď řidiči mohou lehce ověřit. Ke snadné identifikaci poctivých pump slouží pečeť a certifikační samolepka přímo na stojanu.

I s ní ale může zákazník nádrž přetankovat, a to v případě, že ignoruje automatické vypnutí pistole. Po něm sice palivo teče dál, už se ale plní bezpečnostní rezerva vozu. A to je nebezpečné. „Teplota pohonných hmot, které tankujeme, bývá někde okolo deseti stupňů. Když pak přetankujeme nádrž a auto odstavíme někam na sluníčko, benzin nebo nafta se roztáhnou,“ varoval automobilový expert Petr Jansa. Ve třicetistupňovém vedru tak mohou z nádrže vytéct dva až tři litry paliva. K požáru, který dokáže zničit celé auto a někdy i ta okolní, pak stačí málo.

Certifikační nálepka označující prověřenou benzinku
Zdroj: ČT24