Česko je pátým největším vývozcem informačních technologií

Praha - České firmy slaví úspěchy především na trzích Evropské unie. Značku Czech Made (vyrobeno v Česku) vyvážejí do zahraničí nejen auta nebo české pivo. V posledních letech jde také o výpočetní a komunikační techniku. Jen mobilů se odsud loni vyvezlo kolem osmi milionů, televizí tři miliony. Česká republika je tak v oblasti informačních technologií dokonce pátým největším vývozcem světa.

Český export dlouhodobě roste. Únor přesto skončil hůř než loni, o 3 miliardy korun. Vyvezlo se méně chemických výrobků, ale i strojů a aut. Bilance je ovšem stále plusová a ještě dlouho taková bude. 

Česká republika je například pátým největším vývozcem komunikačních a informačních technologií na světě. V roce 2012 se z tuzemska vyvezlo ICT zboží za 444 miliard korun, což představovalo sedminu domácího exportu. Českou republiku v Evropě předstihlo svým vývozem jen Maďarsko a Slovensko. Hlavním vývozcem je Čína, která se na světovém obchodu s ICT zbožím podílela téměř třetinou. Mezi pěti největšími exportéry je ještě Korea.  

Elektronika se v Česku vyrábí hlavně díky přímým zahraničním investicím významných světových výrobců, kteří na začátku tisíciletí využili investiční pobídky CzechInvestu. Jde například o Philips, Panasonic, Foxconn či Chang Hong. Česká republika je nicméně spíše jakousi montovnou, kde se výrobky kompletují. Většinu dováženého zboží tvoří zejména díly a elektronické součásti, které se dále zpracovávají či upravují.  

Export roste zejména do Německa, Rakouska a dalších zemí EU, z čehož je patrné, že právě EU nyní představuje po letech stagnace pro české zboží růstový trh, říká analytik hlavního ekonoma UniCredit Bank Pavel Sobíšek. Po vysokém tempu růstu v maloobchodě a slušných výsledcích průmyslu je podle něj zahraniční obchod dalším signálem, že česká ekonomika v letošním prvním kvartálu akcelerovala.

Made in Czech Republic

Zboží vyrobené u nás se co do atraktivnosti pro zahraniční zákazníky drží v páté desítce ze zhruba 120 hodnocených zemí. Podle Petra Krále z VŠE značka Made in Czech Republic odkazuje na dlouholetou průmyslovou tradici. Třeba v Jižní Americe nebo v Asii mají dobré jméno české motorky nebo sklo. Že by ale zahraniční zákazníci kupovali české zboží vyloženě kvůli značce „vyrobeno v Česku“, to přímo neplatí, rozhodující je totiž stále především cena.  

Dlouhodobě nejvěrohodnější značkou je Švýcarsko - značka Swiss Made je po celém světě vnímaná jako jedna z nejkvalitnějších a jako značka, které nejlépe prodává. Dobré jméno má pak taky Kanada nebo Japonsko. 

1. Švýcarsko

2. Kanada

3. Japonsko

….

44. Česko

Bývalý premiér Jiří Rusnok byl třeba pro obnovení značky Made in Czechoslovakia. Podle příznivců této myšlenky je to dobrý způsob, jak zvýšit konkurenceschopnost obou zemí ve světě, kde na starou značku dobře slyší. Kritici tohoto záměru ale tvrdí, že na obnovu zašlé slávy je pozdě - tím spíš, že se obě země rozdělily. Nicméně na stranu Jiřího Rusnoka se koncem minulého roku přidal jeho slovenský protějšek Robert Fico. Více čtěte ZDE.