Česko stále baštou pivařů: Průměrný Čech ročně vypije 144 litrů

Praha – Průměrný Čech loni vypil 144 litrů piva. I když v Evropě ve spotřebě tohoto nápoje stále jasně vedeme, rekordní čísla z let předešlých jsou už minulostí. Ještě v roce 2003 totiž na každého Čecha vycházelo 160 litrů. Většina lidí si totiž už zlatý mok raději koupí v obchodě a vypije doma. Výroba nicméně neklesá – výpadek restaurací pokrývá poptávka ze zahraničí.

Loni se piva vyvezlo 3,5 milionu hektolitrů, což je o 9 procent víc než před rokem. Naopak dovoz piva klesá, což místní patrioty jistě těší. „Získali jsme také nové trhy, příkladem je Finsko, Bělorusko nebo Spojené arabské emiráty. České pivo má obecně velmi dobrý zvuk v zahraničí,“ potvrdil Pavel Barvík, mluvčí Pivovarů Staropramen.

Spotřeba piva v Česku na hlavu mírně spadla, meziročně o dva litry. V Evropském měřítku to ale na vítězství s velkým náskokem stále stačí. „Já se domnívám, že spotřeba v tuzemsku asi už neporoste. Ten trend dlouhodobě bude klesající. Je to i vzhledem k životnímu stylu,“ potvrdil předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal.

Pro mladé už pivo není nápojem číslo jedna. A starší spotřebu omezují. Když už Češi pivo kupují, stále častěji je v lahvích, plechovkách nebo v plastu. „Obaly (PET a plech) jsou nerozbitné, lehčí, PET lahve také uzavíratelné. Pro některé situace mají také výhodu v tom, že se nemusí vracet - pokud například jedete na dovolenou,“ doplnil Pavel Barvík s tím, že má tento trend slibnou budoucnost.

Přímou výrobou piva se v Česku živí 7 000 lidí. Celkem ale tekutý chléb národa dává práci více než 63 tisícům lidí. Kromě zaměstnanců pivovarů mezi ně patří také dodavatelé, restauratéři nebo maloobchodníci.

Pracovní místa v pivovarství (Zdroj: Český svaz pivovarů a sladoven)

  • zaměstnanci v pivovarech  7 000
  • dodavatelský sektor         12 800
  • gastronomie                    38 200
  • maloobchod                      5 200

Domácí pivo získává na oblibě

Uvařit si svoje vlastní pivo. Takzvaný homebrewing si u Čechů získává stále větší oblibu. Místo obřích kotlů, ležáckých tanků a stáčecí linky malá kůlna, dva hrnce a podomácku vyrobená nádoba. Chmelový mok v ní kvasí a dozrává. Petr Měrka uvařil za sedm let už desítky typů piv. Podle něj to zvládne skoro každý. „Kdo podle kuchařky uvaří zelnou polévku, tak uvaří dobré pivo,“ říká s úsměvem amatérský pivovarník.

Slad, chmel a kvasnice se dají koupit na internetu. Jinak stačí jen voda a taky pořádná trpělivost. Vaření piva totiž zabere skoro celý den.

Hlavním cílem amatérských pivovarníků není ušetřit, ale spíš vybřednout ze současného stereotypu produkce piv, které se podle nich začínají nebezpečně podobat jedno druhému.

„Každé pivo je originál. Chuťově je to velmi zajímavé. Každopádně se lidi nemusí bát ochutnávat, spíš je to docela zajímavá zkušenost,“ potvrdil Tomáš Foltýn z Výzkumného ústavu pivovarnického a sladařského.

Podle odhadů si doma vaří pivo tisíce Čechů. Brzdí je jen daňové zákony. V každé domácnosti je totiž možné uvařit maximálně 200 litrů ročně.

Fenomén minipivovary?

Každý měsíc se v Česku otevřou dva až tři nové minipivovary. Jejich počet je zhruba 215. Zatímco velké pivovarské koncerny hlásí pokles domácí poptávky a hledají nové trhy pro svůj odbyt, ty malé si na nezájem českých zákazníků nemohou stěžovat. Podle generálního ředitele pivovaru Bernard Stanislava Bernarda už ČR počtem minipivovarů na počet obyvatel předstihla Německo.

Vydáno pod