Odbory Hyundai chystají stávkovou pohotovost a mluví o zastrašování

Nošovice - Odboráři automobilky Hyundai v Nošovicích chtějí vyhlásit stávkovou pohotovost, a dotlačit tak vedení společnosti, která loni vykázala zisk 7 miliard, k razantnějšímu zvýšení mezd. Zároveň nesouhlasí s tím, jakým způsobem dával zaměstnavatel lidem podepisovat dodatky smlouvy o mzdě. Díky nim sice platy vzrostly, podle odborů ale nedostatečně a zaměstnanci navíc měli čelit zastrašování. Vedení automobilky se brání, že chtělo vyjít zaměstnancům vstříc po dvanácti kolech neúspěšného vyjednávání o kolektivní smlouvě.

Odbory požadovaly desetiprocentní zvýšení mezd a roční bonus za splnění plánu ve výši 125 procent základní mzdy. Vedení Hyundai odboráře obešlo. Bez ohledu na kolektivní vyjednávání, které bylo přerušeno do ustanovení zprostředkovatele, se rozhodlo přidat zaměstnancům 3,2 procenta, bonus navýšilo ze současných 75 procent na sto.

Dodatek ke smlouvě, který navýšení mezd obsahoval, podepsalo 95 procent lidí. Část z nich ale tvrdí, že pod nátlakem. Potvrzuje to i jedna z nahrávek jednání mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, kterou získala Česká televize.

Přepis nahrávky: „Představte si, že máte firmu, máte v ní tři lidi a musíte z nich udělat dva. Budete se dívat na to, kdo z nich vám dělá největší problém?“ ptá se zástupce vedení zaměstnance, který na otázku váhavě odpoví kladně. "A víte, co nám děláte vy?“ přitvrzuje hlas nadřízeného. Zaměstnanec to nechce chápat. "Vy nám děláte problém," říká nadřízený.


Živá debata ke způsobu podepisování dodatků se odehrává i na sociálních sítích. Plyne z ní mimo jiné, že někteří zaměstnanci dokument podepsali až napotřetí. V nahrávkách, kterými Česká televize disponuje, se navíc hovoří o existenci seznamu zaměstnanců, kteří dodatek nepodepsali.

Polovina zaměstnanců je pro stávkovou pohotovost

Odboráři chtějí vyhlásit stávkovou pohotovost příští týden. Asi polovina zaměstnanců už s tím vyjádřila souhlas. Potvrzuje to 1 500 podpisů petice, kterou zaměstnanci vyjadřují odborům podporu pro další kolektivní vyjednávání. „Myslím, že je to legitimní postup. Záleží, jak se rozhodnou ostatní. Mělo by se ale už začít konečně něco dít,“ řekli České televizi zaměstnanci, kteří se ale obávali prozradit svá jména.

„Stávkovou pohotovost chceme vyhlásit kvůli tomu, jak se zaměstnavatel chová a že nechce ohodnotit zaměstnance tak, jak by měl,“ shrnul předseda odborů Hyundai Radek Kuchař. Míní, že zisk 7 miliard je výborný, ale stává se nemravným, když se společnost nepodělí s těmi, kteří se na zisku podílejí. „Zaměstnavatel naprosto ignoruje nespokojenost, která narůstá mezi zaměstnanci, a odmítá je adekvátně ohodnotit. Místo toho přichází s dodatky a nátlakem, což je v rozporu tím, jak se prezentuje na veřejnosti,“ uvedl Kuchař.

Odbory Haundai hledají oporu i mimo nošovický závod. „Firma má na to, aby svým zaměstnancům přidala razantněji než několik málo procentuálních bodů nad předpokládanou inflaci,“ souhlasí například předseda Odborového svazu KOVO Josef Středula.

Odbory berou zaměstnance jako rukojmí, říká mluvčí

Mluvčí společnosti Petr Vaněk uvedl, že jednostranné rozhodnutí o navýšení mezd o 3,2 procenta vyplynulo z naprosto nekonstruktivního postoje odborů, založeného na nerealistických představách o mzdových nárůstech.

„Vedení společnosti nehodlalo přihlížet, jak si malá skupinka odborářů bere jako rukojmí všechny zaměstnance a ohrožuje jejich zasloužený mzdový nárůst nesmyslnými požadavky a neomezeným protahováním jednání,“ uvedl Vaněk. Zdůraznil, že průměrný hrubý měsíční příjem přesáhl v Hyundai v roce 2013 30 tisíc korun, v dělnických profesích dosáhl téměř 28 tisíc korun. Průměrný plat v Moravskoslezském kraji přesahuje 23 tisíc korun.

Cílem odborářů z Hyundai je, aby se platy více přiblížily automobilce Škoda, kde loni dosáhla průměrná mzda tarifních zaměstnanců témř 38 tisíc korun.

Hyundai v Nošovicích

Auta se začala v podhůří Beskyd vyrábět v roce 2009. Stavbě továrny předcházel odpor tamních zemědělců, spory i výhrůžky smrtí. Zemědělci nakonec přijali nabízené finanční kompenzace. Stát i kraj vyšel korejské společnosti maximálně vstříc. Šlo o tehdy největší stavbu na zelené louce v historii Česka. Společnost dostala řadu daňových úlev. Například v roce 2012 díky tomu ušetřila miliardu. Dotace dostává i na nová pracovní místa. V roce 2012 to bylo sto sedmdesát milionů. V automobilce pracuje asi tři a půl tisíce lidí, další tisíce zaměstnávají dodavatelské firmy.