Tučné roky pro řidiče končí, povinné ručení zdražuje

Praha - Sedm pro řidiče příznivých let, kdy si pojišťovny ukrajovaly ze svého, skončilo. Povinné ručení zdražuje. Jen za poslední půlrok ceny nových pojistek vzrostly v průměru o několik stovek. A zřejmě se růst jen tak nezastaví. Podle Asociace pojišťoven by mohly ceny do konce roku poskočit o další stokoruny. Zdražení jako první zaznamenali rizikoví mladí motoristé z větších měst a ti, kteří bourali.

Video Události: Povinné ručení zdražuje
video

Události: Povinné ručení zdražuje

Od roku 2008 propadly ceny pojistek o 30 procent: ze skoro čtyř tisíc korun se cena loni propadla až na méně než 2 700 korun. Pokles tím ale skončil. Nové smlouvy povinného ručení v roce 2013 totiž zdražily o sedm procent a v letošním roce vzrostly o dalších šest procent. 

Pojišťovny přitom loni vybraly na povinném ručení 19,4 miliardy Kč, což je o procento méně než předchozí rok. Pokles nastal i přesto, že v roce 2013 pojišťovny pojistily o 116 tisíc vozidel více než v předchozím roce. Důvodem je podle výkonného ředitele České asociace pojišťoven Tomáše Síkory právě dlouhodobý pokles cen povinného ručení a růst nákladů na škody. 

Nové právní předpisy totiž zvýšily náklady pojišťoven v povinném ručení zhruba o tři miliardy Kč, tedy o pětinu. Pojišťovny musí od loňského podzimu platit paušální náhradu 5 600 Kč za každou hodinu zásahu hasičů. Vedle toho mají od ledna povinnost odvádět nejméně tři procenta z přijatého povinného ručení do Fondu zábrany škod. 

Kolik stálo povinné ručení
Zdroj: ČT24

Kdo nemá povinné ručení, zaplatí tučnou pokutu

Povinné ručení poskytuje 14 pojišťoven. Počet pojištěných vozů dosáhl v pololetí 6,99 milionu aut. Stále ale v Česku jezdí 126 tisíc aut, která vůbec žádné pojištění nemají. Takovým řidičům přitom hrozí jednorázová pokuta až do výše 40 tisíc korun. Navíc musí za každý den, kdy neměli auto pojištěné, zaplatit další pokutu ve výši 20 až 300 Kč. Sumy se liší podle typu vozidla, u aut je to 50 až 70 korun. 

Řidič vozidla, které nemá povinné ručení a zaviní nehodu, se navíc vystavuje velkým problémům. Škoda vzniklá poškozenému se sice hradí z garančního fondu, který spravuje Česká kancelář pojistitelů, ta ale následně sumu vymáhá po viníkovi.