Kdo pomůže ministerstvu s mýtem, získá až 130 milionů

Praha - Resort dopravy hledá poradce pro chystaný miliardový tendr na pokračování provozu kamionového mýtného systému. Smlouva s Kapschem totiž končí v prosinci roku 2016. Cenu za poradenství přitom ministerstvo odhaduje na 130 milionů korun. Vybraný konzultant má následně zpracovat koncepci budoucího zpoplatnění a přípravu zadávací dokumentace pro budoucí tendr.

Samotné výběrové řízení na takzvaného projektového manažera plánovalo nové vedení ministerstva dopravy vypsat na konci dubna. Vítěz soutěže by přitom měl být známý do přelomu srpna a září. Naposledy však s podobným plánem přišel i bývalý ministr dopravy Zdeněk Žák. Více se dočtete ZDE.

Co práce „mýtného projektového manažera“ obnáší?

Projektový manažer by pro ministerstvo dopravy měl především zpracovat studii efektivity jednotlivých způsobů výběru mýtného. Má tak rozhodnout, jestli bude výhodné pokračovat v současné tzv. mikrovlnné technologii, kdy se průjezd kamionů a autobusů hlídá pomocí mýtných bran, anebo upřednostní satelitní sledování, případně kombinaci obou systémů.

Dosud však není jasné, kolik kilometrů dálnic, rychlostních silnic a hlavně silnic prvních tříd bude nakonec zpoplatněno. Ministr dopravy Antonín Prachař totiž není příznivcem rozšiřování poplatků na všechny silnice prvních tříd, které schválil předchozí kabinet Jiřího Rusnoka.

A ještě se objevují i spekulace o tom, zda se samotná soutěž na provozovatele mýtného systému pro kamiony nepropojí se zpoplatněním osobních vozidel. Ty by i nadále měly platit za průjezd po dálniční síti formou časového zpoplatnění, papírové kupony by ale podle plánů dopravního resortu mohly nahradit kamery rozpoznávající registrační značky projíždějících vozidel.

Podle dřívějších úvah ministerstva by se obří tendr na mýtné mohl také rozdělit na několik menších soutěží. Pak by centrální správu systému po vzoru rakouského Asfinagu převzalo tuzemské Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). To v Česku síť dálnic a silnic vyšších tříd spravuje a jeho prostřednictvím proudí peníze na stavbu dopravní infrastruktury.

DOSAVADNÍ ÚSPĚŠNOST MÝTNÉHO

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na zhruba 1 300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Loni systém vybral zhruba 8,55 miliardy korun, od zahájení provozu pak téměř 50 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům mezi 18 a 20 procenty. Smlouva na desetiletý provoz společnosti končí v roce 2016.