Stávka v londýnském metru: Zmatek v podzemí a přetížené autobusy

Londýn – Tunely pod londýnskými ulicemi ztichly. Část pracovníků společnosti Transport for London (TfL), kteří zajišťují provoz metra, zahájila 48hodinovou stávku. Odborový svaz RMT se tak brání organizačním změnám, jež mají podle odborů vést k propuštění téměř tisíce lidí. Provoz metra je proto od pondělního večera omezen, lidé musí cestovat buď po povrchu, nebo jim hrozí velké zpoždění. Odbory v londýnském metru vyhlásily stávku z téhož důvodu již před dvěma měsíci. Pokud se nedohodnou s vedením dopravního podniku, chtějí znovu stávkovat v květnu.

Stávka v londýnském metru začala ve 21:30 světového času (22:30 SELČ) a má trvat dva dny. Členové odborového svazu RMT ji zahájili poté, co bezúspěšně skončilo jednání odborů s vedením TfL o budoucnosti pokladen ve stanicích metra. Dopravní podnik je chce zrušit, podle odborů by tak ale přišlo o práci 950 lidí. „Pokračuje akce, která má zastavit krutý útok na pracovní místa, služby a bezpečnost kvůli penězům, dál tak, jak bylo naplánováno,“ uvedl generální tajemník RMT Nick Cash.

Důvod stávky však prohlásil provozní ředitel londýnské podzemní dráhy Phil Hufton za zmýlený. Vedení TfL podle něj slíbilo odborům, že žádného zaměstnance, který dnes prodává jízdenky, po zrušení pokladen nebude firma nutit k odchodu. „Vzhledem k těmto slibům se mohou Londýňané oprávněně ptát, proč RMT hrozí stávkami,“ uvedl Hufton.

Britský premiér David Cameron označil stávku za „neoprávněnou a nepřijatelnou“. Uvedl, že se dotkne milionů rodin a způsobí problémy podnikatelům. Kritizoval ji i londýnský starosta Boris Johnson.

Místo metra sázejí Londýňané na povrchovou dopravu
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Sang Tan

Na letiště jednou za 20 minut, k Toweru raději pěšky

Po zahájení stávky jezdí spoje londýnského metra řidčeji než obvykle. Třeba na lince Piccadilly, která jezdí mimo jiné na důležité londýnské letiště Heathrow, projede podle informací televizní stanice BBC vlak jednou za 20 minut. Ve stanicích se tak tvoří fronty. Jiné linky se zastavily úplně. Mimo provoz zůstala například Circle Line, která vozí turisty k významným památkám, jako je Westminsterské opatství nebo Tower. Nefunguje ani nejkratší linka londýnského metra - Waterloo and City line.

Lidé tak musí využívat především povrchovou dopravu. Britská média v prvních hodinách stávky nezaznamenala žádný zásadní problém, největší nápor pro náhradní povrchovou dopravu představoval hromadný odjezd diváků z fotbalového zápasu na stadionu Emirates v severní části města.

Odboráři chtějí o budoucnosti prodejen jízdenek ve stanicích metra dále jednat. Hrozí, že pokud TfL od svých plánů neustoupí, proběhne v květnu další stávka, která má být již třídenní. Zaměstnanci metra stávkovali z téhož důvodu již v únoru.