Šmejdi mají nový trik. „Odměňují“ za pevnou linku

Praha – Organizátoři předváděcích akcí, přezdívaní „šmejdi“, přišli s novou taktikou, jak zlákat k nákupu důvěřivé občany – zejména seniory. Pod maskou zaměstnanců Telefóniky O2 volají na pevné linky a zákazníkům slibují výhru „za věrnost“. Cenu si ovšem musí převzít právě na předváděcí akci.

Prodejci se v telefonu prezentují jako pracovníci O2 a uvádějí, že se dlouhodobé klienty s pevnými linkami rozhodli odměnit dárkem v hodnotě dvou tisíc korun. Zákazník si ji ovšem musí převzít na předváděcí akci, kde na něj čeká především tlak, aby si koupil drahé zboží – ať už jde o hrnce, pánve nebo deky.

Na novou taktiku upozornila přímo Telefóniku jedna z oslovených klientek. „Distancujeme se od podobného chování,“ reagoval mluvčí O2 Hany Farghali na novou léčku šmejdů. „Naše firma toto nedělá.“ Jeho slova následně potvrdila i Česká obchodní inspekce, která se na danou předváděcí akci vypravila. „Mám zprávu o tom, že se jednalo o nečestné a nekalými praktikami se ohánějící prodejce na předváděcích akcích – to jest šmejdy,“ uvedl mluvčí ČOI Jan Rotbauer. Jméno firmy inspekce nechce zveřejnit, než skončí správní řízení, prý ale nejde o neznámá jména.

Masovou kampaň proti předváděcím akcím spustil loni na jaře dokument Silvie Dymákové, který jejich pořadatelům vetknul i zmiňované nelichotivé přízvisko. Média od té doby několikrát upozornila na to, že šmejdi kvůli pobouření společnosti mění taktiku – klienty vozí do zahraničí (čtěte víc) nebo je zahltí kupními smlouvami s více subjekty (čtěte zde). Aktuální případ proto Dymákovou nepřekvapuje. „Aby předváděcí akce úplně definitivně zmizely, tak to by bohužel lidé, kteří na těch důchodcích vydělávají, museli prostě vymřít,“ uvádí s tím, že je ráda, že se na problém nadále upozorňuje.