Bývalý šéf drah Zelený miliony za konkurenční doložku nedostane

Praha – České dráhy se rozhodly, že svému bývalému řediteli Daliborovi Zelenému nevyplatí sporných šest milionů korun. Tyto peníze měl dostat za to, že rok po odchodu z firmy nenastoupí ke konkurenci. Podle šéfa dozorčí rady ČD a náměstka ministra dopravy Milana Ferance tzv. konkurenční doložku neschválila dozorčí rada, a proto je neplatná. Informaci přinesla Mladá fronta DNES (MfD).

Feranec prý prošel všechny zápisy z dozorčích rad a nikde nenašel, že by Zeleného konkurenční doložku rada odsouhlasila. „Proto je konkurenční doložka neplatná, protože v rozporu se stanovami nebyla projednána v dozorčí radě. Tím nemáme žádnou povinnost konkurenční doložku platit,“ řekl deníku náměstek. Doplnil, že bude zjišťovat, kdo za sjednáním takového benefitu stojí.

Doložka nebyla Zelenému vypočítána ze základního platu 250 000 korun, ale z průměru za poslední tři měsíce roku. Její výši ovlivnila zejména prosincová mzda, kdy Zelenému k jeho základnímu platu dozorčí rada přiznala ještě odměnu 750 000 korun (čtěte víc). Po dobu jednoho roku tak měl od drah dostávat půl milionu korun měsíčně, jejichž vyplacení nyní dráhy odmítly. List upozornil, že Zelený by se kvůli tomu mohl s drahami soudit.

Ministr dopravy Zdeněk Žák Bývalý ministr dopravy Zdeněk Žák, který Zeleného do funkce ředitele Českých drah dosadil, odpovědnost za jeho konkurenční doložku již minulý měsíc v rozhovoru pro ČT odmítl – prý zakázal podobné instrumenty v nových smlouvách používat.

„Dalibor Zelený má zásluhy na tom, že se podařilo stabilizovat České dráhy a zachránit ČD Cargo před téměř jistým krachem. To však nic nemění na mém jasném stanovisku, že zlaté padáky a podobné nemravnosti do státní firmy nepatří,“ uvedl Žák.

„Celou věc je potřeba řádně vyšetřit. Pokud o něčem takovém nevědí členové vrcholného řídícího orgánu Českých drah ani vrcholného dozorčího orgánu, je na tom minimálně něco zvláštního. Já bych doporučoval tyto peníze nevyplácet,“ řekl exministr.


Zelený stanul v čele drah v červenci 2013 poté, co tehdejší ministr dopravy Zdeněk Žák vyměnil management včetně dlouholetého ředitele Petra Žaludy. Tomu Žák vyčítal příliš vysoké zadlužení podniku (čtěte víc). Z funkce ředitele nicméně Zelený odešel po sedmi měsících – v únoru 2014 jej nahradil dosavadní náměstek pro ekonomiku a techniku Daniel Kurucz (čtěte víc).

Za tzv. zlatý padák ale nebyl ve státním železničním dopravci kritizován jen Zelený. Ještě větší odměna připadla jeho předchůdci Petru Žaludovi. Ten společně s dalšími manažery dostal konkurenční doložku na dva roky. Po tuto dobu má od ČD zajištěný příjem 500 tisíc měsíčně, za celé období tedy 12 milionů korun.

Skupina ČD v roce 2013 prohloubila ztrátu na 1,95 miliardy korun (čtěte víc). Rok předtím státní společnost prodělala zhruba 1,6 miliardy korun. Důvodem jsou podle vedení kurzové ztráty, náklady na nákup vozidel a to, že nádražní budovy dosud nebyly převedeny na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC).