Férová snídaně apeluje na odpovědnou spotřebu

Praha – Suroviny od místních farmářů nebo tzv. fair trade výrobky si dnes vychutnávaly zhruba čtyři tisíce účastníků happeningu s názvem Férová snídaně. Záměrem akce, která připadá na světový den pro fair trade, je upozornit na to, že člověk nemusí kupovat jen zboží, které se v rozvojových zemích ve velkém vyrábí a pěstuje v otrockých podmínkách. Férová snídaně je český vynález, který se s úspěchem dostává i za hranice.

Světový den pro fair trade připadá na druhou květnovou sobotu v roce. „Schází se zde lidé, kterým není lhostejné, za jakých podmínek vznikají potraviny, které jíme. Není to komerční akce nebo ochutnávka. Je to piknik, na který si každý přinese své vlastní jídlo vytvořené z lokálních nebo fair trade potravin,“ uvedla koordinátorka Férové snídaně Barbora Mrázková. 

Akce Férová snídaně se koná každoročně venku na veřejném místě. „Podpora odpovědné spotřeby je silná, loni se sešlo tři tisíce lidí, ačkoliv pršelo,“ uvedla Mrázková. Letošní ročník si na konto připsal ještě další tisícovku.

Myšlenka „Férové snídaně ve vašem městě“ je prostá. Současně s lidmi po celém světě, po boku svých přátel, posnídat fairtradové a lokální produkty a dát tak najevo svůj zájem o téma spravedlivého obchodu a zodpovědné spotřeby. „Mnoho českých prodejců nevěří, že etické výrobky mají na jejich regálech své místo. Nechceme se spoléhat na to, že tito prodejci sami od sebe porozumí trendům běžným v Západní Evropě. Férovou snídaní prodejcům jasně říkáme: chceme kupovat fair trade a máme zájem o produkty vyrobené v důstojných podmínkách,“ uvedla Mrázková.

Čtěte více: o fair trade

Výrobky fair trade by měly splňovat sociální, environmentální a ekonomická kritéria. „Člověk, který výrobek zhotovil – například kávu, třinu, nebo čokoládu – byl důstojně zaplacen, aby mohl například své děti posílat do školy. Dětská práce je zakázaná. Děti můžou rodičům pomáhat, když přijdou ze školy, ale práce je nesmí omezovat ve vývoji,“ vysvětlila Mrázková. Fair trade pěstitelé se sdružují do družstev a dostávají tzv. sociální příplatek nad rámec minimální výkupní ceny. „Následně rozhodují, do čeho investují. Může to být stavba školy, zdravotního střediska, infrastruktury. Do certifikace fair trade je zapojeno 1,5 milionu pěstitelů,“ dodala Mrázková.

Fair trade produkty kromě specializovaných obchodů už nabízejí i obchodní řetězce. Zákazník je pozná podle loga i podle vyšší ceny.