Podnikání není pro každého, v Česku to platí dvojnásob

Praha - Podnikatelská aktivita v Česku klesá. Jen něco málo přes sedm procent lidí loni vlastnilo firmu založenou maximálně před třemi lety. Do byznysu se pouští hlavně mladí lidé, polovině není ani 35 let. Jak jsme na tom v evropském srovnání a rozjíždějí nové firmy spíš mladí, nebo starší? Na téma se zaměřila Ekonomika ČT24.

Z tisíce Čechů v produktivním věku začalo nově podnikat nebo se na podnikání připravuje jen 73 lidí. V celé Evropské unii jsme tak až na šestnáctém místě. V čele průzkumu jsou Pobaltské země - tedy státy, kde ještě není trh nasycený.

Podnikatelská aktivita v EU

1. Lotyšsko

2. Estonsko

3. Litva


Podstatně odvážněji než Češi se do podnikání vrhají i středoevropské země, například Slovensko (7. místo) nebo Polsko (8. místo).

S byznysem začínají hlavně mladí

V Česku začínají podnikat hlavně mladí lidé, polovině není ani 35 let. Důvodů je hned několik - umí pracovat s počítačem, jsou lépe jazykově vybaveni než starší generace a většina z nich má studijní nebo i pracovní zkušenosti ze zahraničí.

Když už Češi firmu zakládají, podnikají nejčastěji ve službách. Naopak čím dál méně Češi chtějí podnikat v průmyslu a ve stavebnictví.

Hlavní oblasti podnikání

  • kadeřnictví
  • kosmetika
  • e-shopy

Zatímco mladých lidí v podnikatelském sektoru rychle přibývá, nezaměstnaných, kteří takto dřív řešili svou složitou životní situaci, loni výrazně ubylo. Třeba v roce 2006 se do podnikání vrhlo sedmkrát více lidí bez práce než loni.