Poštovní schránka na rohu ulice… bude vzácná věc

Brno - „Poštovní schránka na rohu ulice, to není lecjaká věc.“ Známé verše od Jiřího Wolkera České poště možná nic neříkají, z ulic totiž postupně mizí oranžové veřejné schránky. Jejich provoz se poště nevyplatí, a proto v průměru každý druhý den jedna zmizí. Za posledních pět let se jich z tuzemských ulic vytratilo přes 1100.

„Lidé schránky nevyužívají nebo majitelé domů například žádají odstranění ze své nemovitosti,“ popsala některé důvody zrušení schránek mluvčí České pošty Marta Selicharová. Úbytek oranžových schránek potvrdil i pošťák Filip Zemach, podle kterého se veřejné schránky plní především před svátky. „Je to nárazové. Přes Vánoce je toho víc, přes léto míň,“ odhadl Zemach. V centru Brna denně vysype stovky dopisů z oranžových schránek, do některých ale za celý den lidé nevhodí ani jedno psaní.

Přestože poštovních schránek v ulicích ubylo, pohledy z výletu lidé posílají dál. „Když se objevily mobilní telefony, lidé si přestali kupovat pohlednice. Teď se ale i mladí lidé k této klasice vrací,“ popsala zájem Jana Borešová, která pohledy prodává už patnáct let.

Každý týden zruší Česká pošta v průměru čtyři schránky, jejich úplného vymizení se ale lidé bát nemusí. Minimální množství schránek na počet obyvatel stanovuje závazná vyhláška.

Počet veřejných poštovních schránek

2009 - 23 220 schránek

2010 - 22 560 schránek

2011 - 22 474 schránek

2012 - 22 349 schránek

2013 - 22 106 schránek

Zdroj: Česká pošta


V roce 2012 evidovala Česká pošta meziroční pokles obyčejných listových zásilek o 9 procent, doporučených o 5 procent. Balíkové služby se propadly dokonce o 17 procent. Částečně za tím stojí vstup konkurenčních doručovatelů na trh. Postupně klesá také počet prodaných poštovních známek, za dva roky o 24 milionů kusů.

Prodané poštovní známky

2011 - téměř 95 milionů kusů

2012 - přes 79 milionů kusů

2013 - necelých 71 milionů kusů

Zdroj: Česká pošta


Kromě schránek se České poště přestává vyplácet provozovat i samotné pobočky. Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) se začátkem roku zavázal, že udělá maximum pro to, aby státní podnik Česká pošta ustoupil od plánovaného rušení poboček. Petici za záchranu venkovských pošt podepsalo na 60 tisíc lidí. Podle Chovance má pošta najít další zdroje financování díky větší propojenosti poštovních a bankovních služeb.

Do roku 2017 má smlouvu s ČSOB, jež má díky spolupráci s poštou nejhustší síť poboček, za což poště ročně platí 1,5 miliardy korun. Aktuálně Česká pošta připravuje výběrové řízení na následovníka, který by měl za podobnou síť poboček zaplatit vyšší částku. Dalším způsobem, jak se pošta snaží ušetřit, je převod poboček na obec či soukromníka. První takzvanou poštu Partner, jež funguje na principu frančízi, na Moravě zřídila malá obec Růžďka na Vsetínsku už v roce 2011.