Pozor na podvodné nabídky práce, „šmejdi“ zacílili na nezaměstnané

Praha – Takzvaní šmejdi se zaměřili na novou skupinu – nezaměstnané. V posledních týdnech přibývá na internetu podvodných nabídek zaměstnání, firmy slibují zprostředkování práce za poplatek. Když peníze od zájemců dostanou, přestanou komunikovat.

Internet zaplavily podle Lukáše Zeleného z dTestu podezřelé nabídky práce. Takový inzerát zpravidla nabízí tučný výdělek. Většinou jde o práce z domova, kompletace náramků, balení obálek nebo třeba vkládání dopisů. Jenže takové nabídky mají háček. „Podnikatelé vyžadují úhradu za takzvaný rozhodovací balíček či objednávku registrační sady. Poplatky jsou různé – 50 až 4 000 korun,“ přiblížil Zelený. Inzerenti tvrdí, že je to poplatek za náklady na tisk nebo za náklady na poslání materiálů. Argumentují také, že platbou zájemce dokáže, že o práci skutečně stojí. Jakmile ale klienti peníze pošlou, firma přestane komunikovat.   

DTest vydal varování hned před dvěma firmami s pochybnými praktikami. Spotřebitelé se několikrát nechali napálit například u společnosti TRUXA GROUP, s. r. o. Firma požadovala zaslat částku 660 Kč, za tu ale klienti žádnou protislužbu nedostali. Další společností užívající nekalé praktiky je podle dTestu www.arabellabijouxprague.info. „Podle poškozených nabídka práce vypadala tak, že bylo nutné zaslat 1 700 Kč mimo jiné za korálky a instruktážní video. Společnost slibovala, že až zájemci vypracují první výrobky, uzavře s nimi dohodu o provedení práce a vyplatí jim odměnu. Zasláním balíčku v minimální hodnotě ovšem spolupráce skončila,“ přibližuje Zelený.  

„Obecně lze připodobnit osoby využívající podvodné praktiky v souvislosti s nabídkami práce k známým 'šmejdům', kteří se zaměřují na nezaměstnané. Ten, kdo se zaměřuje svými podvodnými praktikami na maminky na rodičovské dovolené, studenty či lidi s nízkými příjmy, nepochybně 'šmejdem' je,“ dodal.   

Odborníci upozorňují na to, že v případě, že se jedná o pracovní nabídku, nikdy po zájemcích není možné žádat poplatky předem. Dále je potřeba sledovat, zda inzerent nenabízí až nadstandardní ohodnocení za jednoduchou práci. Každá pracovní nabídka by měla obsahovat důležité údaje o společnosti. Budoucí zaměstnavatel by se měl také zajímat o předchozí zkušenosti nového zaměstnance.