Na předměstí Londýna roste obří přístavní terminál

Londýn – Britská metropole se znovu stane významným zámořským přístavem. Přesněji řečeno se v něj promění její předměstí Stanford-le-Hope. Tamní nový terminál opět umožní největším obchodním lodím vplouvat do Temže, což desítky let nebylo možné. Obří investici v přepočtu za 50 miliard korun financují dubajské fondy.

Zdroj: Isifa/GettyImages Autor: Dan Kitwood

London Gateway (Brána Londýna) – tak se jmenuje přístavní komplex na ploše více než 6 kilometrů čtverečních, který roste na březích Temže už osm let. Jeho první sekce zahájila provoz loni na podzim, teprve teď v něm ale můžou zakotvit i ti největší giganti světových moří. Kvůli lodím, jejichž délka dosahuje 400 metrů, museli stavitelé prohloubit dno řeky.

„Je to tím, že se staví pořád větší a větší lodě s hlubším ponorem, a ty už do Temže nemohly vplouvat. Museli jsme proto vybagrovat ze dna řeky 24 milionů tun bahna a písku,“ popisuje generální ředitel London Gateway Simon Moore.

Komplex se má stát hlavní obchodní tepnou britské metropole. Zhruba 40 kilometrů od centra totiž spojí v jednom bodě přístav, železnici i dálnici. Kolem nich vyroste největší logistický park v Evropě. „Stálo za ním mnohaleté úsilí. V Británii fungují věci pomalu a pracně. Když je nějaký inženýrský problém, řeší se to až příliš demokraticky a konsenzuálně, aby se všem vyhovělo,“ poznamenal londýnský starosta Boris Johnson.

Dubajský investor DP World musel kromě stavby dopravních terminálů zaplatit i přesun 350 000 zvířat, jejichž teritorium stavba zabere. Kvůli tomu celkové náklady překročí v přepočtu 50 miliard korun. „Je to pro nás zásadní a dlouhodobý projekt. Máme ve správě půdu i přístav a ten bude Londýn potřebovat a využívat několik desetiletí,“ očekává Moore.

K dokončení komplexu s nadějí vzhlíží také britští politici a ekonomové. Měl by být hotový za dva roky a v plném provozu by měl zaměstnat až 35 000 lidí. Podle propočtů přinese britské ekonomice každý rok v přepočtu přes 100 miliard korun.