Farmářské trhy: Pro obchodníka marže, pro spotřebitele kvalita

Praha - Farmářských prodejen v Česku přibývá, už jich je víc než pět desítek. Regionální potraviny Čechům zachutnaly a rádi za ně zaplatí - farmáři mají vyšší marže, než kdyby zboží dodávali do obchodů. S rostoucí oblibou zákazníků se o tyto obchody čím dál častěji zajímají i kontroloři. Veterinární správa, hygiena a potravinářská nebo i česká obchodní inspekce hlídají, aby se na trzích neobjevovalo zboží z hypermarketů nebo třeba s prošlým datem spotřeby.

Vypadají jako zákazníci, nic si ale neodnesou

Na jednom místě se mohou setkat i kontroloři z několika institucí. Jedny zajímá třeba teplota prodávaného zboží. Další jeho původ a jiní kontrolují, zda prodejci zákazníky nešidí. Kontroloři hlídají váhu, potřebná potvrzení, cenovky i doklady.

Veterinární správa kontroluje původ potravin, jejich teplotu i datum spotřeby. Loni rozdala pokuty za půl miliardy korun. Potravinářská inspekce zase sleduje hygienu stánků, značení a původ zboží - loni zkontrolovala 1 600 stánků, pochybení našla u 200 z nich.

Někteří provozovatelé tržnic si ale své prodejce kontrolují sami. Ti kvalitní pak dostávají razítko. Předchází tomu návštěva farmy a pečlivá kontrola zboží i farmáře. Tržiště s přísným kodexem jsou ale zatím v Česku v menšině. Převládají ta, jejichž majitelé kvalitu příliš neřeší.

Trhy jako příležitost pro dobrý výdělek

Stánky na trzích jsou pro obchodníky šancí na velmi dobrý výdělek, lepší než v klasických prodejnách. Podle posledních zjištění Českého statistického úřadu mají prodejci na trzích největší marže: přes 37 procent. V celém maloobchodě je přitom průměr zhruba 23 procent.

Rozdíl mezi čerstvými potravinami a těmi zmraženými je někdy vidět na první pohled. Stejně tak se ale liší i cena. I přesto je o ně zájem - farmářské prodejny proto míří i do obchodních center.

Letos v Česku přibude každý měsíc alespoň jedna prodejna s potravinami z místní produkce. Vznikají i specializované supermarkety nebo krytá tržiště. Obchodníci sázejí na potraviny s příběhem. Většina zboží tak pochází od malých pěstitelů a výrobců.