Pivovary Lobkowicz vstoupily na pražskou burzu, zahájily růstem

Praha – České pivo už se prodává i na pražské burze, kam zamířily tuzemské Pivovary Lobkowicz. Je to jediný výrobce piva, s jehož akciemi se v Burzovním paláci obchoduje. Cena akcií vzrostla během prvního dne skoro o 2 procenta na necelých 163 korun. Zahajovací cena emise byla stanovena na 160 korun za akcii.

Obchodování oficiálně zahájil předseda představenstva Pivovarů Lobkowicz Zdeněk Radil, a to naražením dřevěného sudu a zazvoněním na zvon. Za celý první den se zobchodovaly akcie v objemu přes 17,5 milionu korun. Tržní kapitalizace emise v den zahájení činí 1,87 miliardy korun.

Vstup pivovarnické skupiny na pražskou burzu je podle šéfa burzy Petra Koblice významným krokem. „Spousta mezinárodních investorů se mě ptá, proč se na pražské burze neobchoduje nejtradičnější český produkt, jako je pivo. Teď konečně máme odpověď, že se nějaký pivovar obchoduje,“ pochvaloval si Koblic.

Poptávka po akciích pivovarnickou skupinu příjemně překvapila, zájem investorů prý převyšoval nabídku. „Museli jsme krátit objednávky v řádu desítek procent, takže nikdo nedostal počet akcií, který původně zamýšlel,“ podotkl Radil. „Překvapil nás počet retailových investorů, tedy drobných investorů. Byly to řádově tisíce. Náš produkt je také retailový, takže to do sebe strategicky zapadá,“ dodal.

Rozšíření distribuce i vstup na zahraniční trhy

Společnost díky emisi získala finance na svůj další rozvoj. „Už začínáme realizovat naše prorůstové plány, to znamená růst v sudovém segmentu českého pivního trhu,“ nastínil předseda představenstva. Firma chce v blízké budoucnosti investovat do získání zhruba stovky nových restaurací a hospod, které by měly přejít na její piva. Zhruba 100 milionů pak plánuje využít na akvizici nejmenovaného pivovaru; ta by měla být hotová ještě letos.

Pivovary hodlají peníze z prodeje akcií využít také k expanzi na zahraniční trhy, zejména na Slovensko, do Ruska a dalších zemí bývalého Sovětského svazu. „My víme, jaké plány máme. Není to nic, co bychom si, lidově řečeno, vycucali z prstu. Je to podloženo tvrdými daty, a o budoucím růstu jsme přesvědčeni,“ nechal se slyšet Radil.

„My se domníváme, že tam ten potenciál je. Může se poměrně solidně rozvíjet, hlavně díky tomu, že má nevyužité kapacity, které dávají prostor proto, aby mohli zvýšit svoji ziskovost,“ zhodnotil šance pivovarů Milan Vaníček, analytik J&T Banky.

Pivovary Lobkowicz jsou pátým největším výrobcem piva v Česku. Součástí skupiny jsou pivovary v Uherském Brodě, Protivíně, Jihlavě, Hlinsku v Čechách, Klášteře Hradišti nad Jizerou, ve Vysokém Chlumci a Černé Hoře na Blanensku. Celé skupině v loňském roce mírně vzrostly tržby z 1,157 na 1,159 miliardy korun.

Ryze česká firma naposledy vstoupila na pražskou burzu v roce 2011, tehdy se jednalo o energetickou společnost E4U. Tuzemské firmy nemají podobné financování svého byznysu ve zvyku – straší je především nepovedená kuponová privatizace ze začátku devadesátých let. „Je to dané náturou českých podniků, které jsou zvyklé si pro financování chodit hlavně do bank. Nemáme tady historickou zkušenost,“ míní Vaníček.

„Myslím, že na velikost ekonomiky a na to, co si český kapitálový trh prožil na konci devadesátých let, ten výsledek není vůbec špatný. Na konci devadesátých let byl totiž výraz kapitálový trh brán jako sprosté slovo,“ vyjádřil optimismus ředitel burzy Petr Koblic.