Kampaň za 90 milionů má Čechům udělat jasno ve značkách na potravinách

Praha - Reklamní kampaň za 90 milionů korun má Čechy naučit poznat evropské ochranné známky potravin. Tendr na kampaň vypsala Potravinářská komora. Evropská komise ji zaplatí jen z poloviny, zbytek bude muset Česko doplatit. ČT to zjistila z věstníku veřejných zakázek.

Už přes dvacet let mohou státy Unie využívat evropské ochranné známky potravin. Jenže vyznat se v nich není nic jednoduchého. Navíc se ukázalo, že tyto nálepky spotřebitele skoro vůbec nezajímají. Brusel je i přesto zrušit nechce, naopak chce zapracovat na tom, aby zákazníci značky lépe poznali. Pomoci má reklama. Půjde na ni 90 milionů korun. Půlku zaplatí Unie, 45 milionů ale bude muset Česko vytáhnout z „vlastní kapsy“.  

Chráněné zeměpisné označeníChráněné zeměpisné označení

Označuje potraviny a produkty, které se úzce vážou k nějakému regionu, alespoň jedna fáze výroby musí probíhat v dané oblasti, připouští se tedy, aby některé suroviny byly dovezené odjinud (třeba cukr, nebo mouka). V Česku jsou to například Hořické trubičky nebo Valašský frgál.

Chráněné označení původuChráněné označením původu (CHOP)

Jsou to též regionální potraviny, musí mít v dané zeměpisné oblasti původ a musí tam být také celé zpracovány. V Česku mají tuto značku například Pohořelický kapr nebo Žatecký chmel.
 

Zaručená tradiční specialitaZaručené tradiční speciality (ZTS)

Značka má garantovat poctivou recepturu - produkt musí být vyroben buď z tradičních surovin, mít tradiční složení, nebo se vyrábět nějakým tradičním způsobem, třeba aby se špekáčky, nebo lovecký salám vyráběly pořád stejně. Odkud se produkty vydají do světa, už ale Evropská unie neřeší.

Značky Unie zavedla v roce 1992, aby chránila výrobky před paděláním, ale také kvůli propagaci kvalitních potravin ve třetích zemích. Získat takové označení pro svůj výrobek ale většinou znamená běh na dlouhou trať, a to až na několik let.


Nákladné reklamní kampaně přitom ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) kritizoval téměř okamžitě po svém nástupu do funkce. Ministr například v únoru zrušil tendr na propagaci českých sladkovodních ryb hrazený z evropských fondů za 60 milionů korun. Konzumace ryb se sice zvedla, jenže téměř nepatrně. Na jednoho člověka připadlo o 20 gramů ročně víc, což je zhruba jedno sousto. 

Upoutat pozornost zákazníka v obchodech mají za úkol i ostatní loga na potravinách, která v posledních letech zažívají boom. Zákazník jich za jeden jediný nákup může potkat i několik tisíc. Těší se přitom štědré podpoře. Jen letos ze státního rozpočtu míří třeba na podporu značky Klasa 200 milionů korun a 50 milionů na Regionální potravinu. To je v souhrnu o 50 milionů víc než loni.