České firmy o roboty zájem příliš nemají

Praha – Ačkoliv se slovo robot zrodilo v Česku, zdejší průmysl tyto samostatně pracující stroje používá méně, než je jinde v Evropě obvyklé. Přitom robotizace je jedním ze způsobů, jak by Česko mohlo podpořit svou konkurenceschopnost. 

„Z krátkodobého pohledu to může vypadat, že roboti berou zejména těm nízkokvalifikovaným pracovníkům zaměstnání, ale z delšího pohledu tomu tak není. Musí se rekvalifikovat, tím pádem dělají zajímavější práci za vyšší plat,“ uvedl Karel Havlíček z Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Počet firem, které v posledních letech investovaly do víceúčelových průmyslových robotů, ale v Česku klesá. V roce 2011 se jich prodalo 1 600, loni to byla odhadem tisícovka.

Například firma Multi-Wing CZ z Nového Bydžova, která vyrábí průmyslové vrtule, používá při výrobě roboty hned tři. Posledního si pořídila před rokem. Podnik odhaduje, že díky tomuto robotovi ročně vyrobí o 33 tisíc součástek víc a ušetří 150 tisíc korun. Výhodou robota je, že může pracovat 24 hodin denně. V této firmě ho tak často nechávají zapnutého i poté, co zaměstnanci odejdou domů.

Firmy od nákupu robotů odrazuje poměrně vysoká cena. Za robota, který pracuje ve výše zmíněné firmě, by zaplatily téměř 3 miliony korun a zhruba stejnou částku pak ještě musí investovat do úpravy výroby. „V případě České republiky se investice vrátí tak za rok a půl až za dva roky,“ uvádí Enrico Krog Iversen, generální ředitel společnosti Universal Robots.

Zatímco v Česku prodeje robotů klesají, jinde naopak rostou. Největší zájem je z Číny, která podle odhadů brzy předstihne tradiční robotickou velmoc – Japonsko.