Ve věrnostní akci nakoupil za 25 tisíc, pánvičky za odměnu ale nedostal

Praha - Obchodní řetězce stále častěji využívají věrnostní akce. Lákají na to, že si zákazníci za nasbírané body mohou výhodně koupit zboží, které v supermarketech běžně neseženou. Někteří nakupující na sbírání samolepek a zákaznické kartičky nedají dopustit - přibývá ale těch, kteří se podobnými akcemi cítí podvedeni. Jako třeba pan Jiří Sojka.

Pan Sojka chtěl výhodně koupit nové pánve. Rozhodl se, že bude v jednom z obchodních řetězců sbírat body, aby měl na zlevněné nádobí nárok. Když se ale potom zboží dožadoval, odešel s nepořízenou. „Pánvičky už nebyly ani v obchodě ani na skladě. Tak jsem se zeptal, co s tím, a paní na recepci mi řekla, že se mám zapsat do nějakého seznamu. Zavolali mi po třech měsících, že pánvičky už nejsou,“ popisuje pan Sojka. „Utratil jsem tam 25 tisíc, abych mohl mít 10 pánviček. Bylo to před Vánocemi, tak jsem to bral jako dárek,“ dodává. Obchodní dům Kaufland se k věrnostní akci nevyjádřil. 

Zákazníci si na podobné akce stěžují hlavně na internetu, na Českou obchodní inspekci (ČOI) se ale obrátí málokdo. Při takových akcích by měla být vždy jasná doba jejího trvání, upozorňuje Miloslava Fléglová z ČOI. „Pokud dojdou zásoby už druhý den, pak je otázka, jestli obchodník skutečně postupoval korektně,“ dodává.

Klubové karty, samolepky, plyšáci…  

Supermarkety ale necílí na své zákazníky jen nárazovými akcemi. Některé zavedly takzvané klubové karty. Ty jsou totiž zajímavé nejen pro zákazníky, ale i pro obchodníky. Díky nim totiž zjišťují o nakupujících třeba to, o jaké zboží mají nejčastěji zájem. Podle toho jim pak šijí slevy na míru. 

Slevy ani věrnostní akce ale supermarkety nepořádají z lásky k zákazníkovi. I na nich totiž vydělávají. Těch, kdo si přijdou jen pro zvýhodněné zboží, zase tolik není. Většinou si z obchodu odnesou i to, co vůbec nepotřebují. Někdo sází na nádobí anebo kufry, někdo zase na samolepky a hračky. Obchodníci se snaží dostat k peněženkám rodičů přes jejich děti. A často úspěšně. I obyčejný kus plyše pak může ale vyjít na několik set korun.