To je nápad! Aplikace pomáhá nevidomým s ovládáním telefonu

Praha – Nejlepším nápadem letoška je mobilní aplikace pro nevidomé BlindShell. Za nejlepší projekt ji označila porota soutěže Nápad roku. Jen v Česku žije zhruba 100 tisíc zrakově postižených, ti musí téměř výhradně používat klasické telefony s tlačítky, které toho ale umí zlomek, co moderní smartphony. BlindShell je jedna z cest, jak mohou moderní technologii ovládnout.

Aplikace umožňuje s pomocí velmi jednoduchých gest ovládat dotykové telefony se systémem Android. Usnadní jim volání, posílání zpráv, hledání kontaktů, používání budíku, psaní nebo nahrávání poznámek, čtení knih, rozpoznávání barev a další práci s mobilem. Už teď má desítky uživatelů, nejstaršímu z nich je 75 let. 

Petr Svobodník, autor projektu, si od vítězství v soutěži slibuje, že se mu teď podaří nalákat investora, který mu pomůže projekt dál rozvinout. Chce do budoucna zapracovat hlavně na vylepšení distribuce aplikace, aby se snadněji dostala k lidem, kteří ji potřebují.

Celkově se do letošního sedmého ročníku soutěže Nápad roku zapojilo 153 projektů, tedy o 31 více než loni.

Mise soutěže
Motivovat studenty a širokou veřejnost k tvůrčí činnosti, k zahájení podnikání, a podporovat jejich inovativní projekty.

Pro koho je soutěž určena?
Do soutěže se může přihlásit kdokoliv (studenti, fyzická nebo právnická osoba), kdo má vypracován nebo pro potřeby soutěže vypracuje podnikatelský záměr, nápad na rozšíření firmy či projekt pro investory. Projekt nesmí být na trhu déle než dva roky. 

zdroj: napadroku.cz


Druhý se umístil Radim Novák s elektronickým tréninkovým terčem Targetron a na třetí příčce skončili Michal Vokrouhlecký a Jan Žítek s mobilním telefonem Simphonie, který může mít jakýkoliv tvar. 

Většina letošních 10 finalistů soutěže Nápad roku jsou technologické vychytávky. Na handicapované míří i další z oceněných Nápadů – sociální síť Disway, která mapuje bezbariérová turistická místa pro lidi s různými druhy handicapu. „Mnoho míst je přístupných pro některé handciapy, ale pro některé těžší už třeba přístupné nejsou,“ popisuje manažer projektu Jiří Maule. V současné době je v Disway zaneseno přes 2 000 míst a brzo chce expandovat za hranice.  

Startupem roku se stal projekt vzdělávání s pomocí virtuální reality VR Union od Karla Hulce a Vítězslava Plachého. Projekt slouží jako výuková pomůcka pro střední školy. Žáci se mohou projít virtuálním světem a něco se tak díky tomu naučit. S projektem cílí mladí podnikatelé hlavně na Spojené státy a Velkou Británii. 

Výuka ve virtuální realitě
Zdroj: ČT24

Prostor ale dostal také třeba projekt Young Real Art pro absolventy uměleckých škol. Na akademii umění před 15 lety parta budoucích umělců řešila, jak se uživit a své obrazy dostat k případným kupcům. „Projekt jsem chtěla řešit formou papírových portfolií, která jsem šířila přes kamarády architekty. Jenže to vůbec nefungovalo,“ říká umělecká ředitelka projektu Jana Laštovka. Myšlenku nakonec po letech oživila jako elektronický obchod, který má nízké náklady a nezvedá tak zbytečně cenu obrazů. Své místo v něm už má přes 50 studentů nebo čerstvých absolventů uměleckých vysokých škol, jiní v něm prodávat nesmějí.