Kodex mobility aneb jak snadné je změnit banku?

Praha – Každý čtvrtý člověk uvažuje o změně banky. Snadnější přechod od jednoho finančního ústavu ke druhému klientům zaručuje takzvaný kodex mobility. K němu se hlásí velká část českých bank. Podle průzkumu agentury STEM/MARK o něm ale většina lidí ani neví. Volbou účtu se dají ušetřit měsíčně až stovky korun.

Levnější účet u konkurence je nejčastější motivací ke změně. Klienty ale zajímají i úroky nebo snadné ovládání účtu přes internet. Se samotnou změnou nicméně Češi spíš váhají – za minulý rok se k ní odhodlali jen dva lidi ze sta. „Dalších 14 procent si ke své hlavní bance přidalo ještě jednu další,“ dodává Jan Matoušek z České bankovní asociace.

Podle průzkumů o změně banky uvažuje zhruba čtvrtina lidí. Že je přechod nebude nic stát, zaručuje kodex mobility. Díky němu taky většinu potřebného papírování zařídí nová banka. Ta původní přitom nesmí odchod komplikovat. „Klient přijde na pobočku, vyplní žádost o změnu banky, jeden formulář, a nová banka nastaví veškeré trvalé příkazy, inkasa nebo například SIPO,“ vysvětluje mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.

Převedení všeho potřebného mezi databázemi trvá asi patnáct dní. Klienti by proto měli změnu banky začít vyřizovat zhruba měsíc před tím, než chtějí odesílat peníze z nového účtu. „Jediné, co nová banka nemůže a nedokáže, je převést za klienta jeho příchozí platby. Takže ty si musí zajistit sám,“ upozorňuje mluvčí Air Bank Vladimír Komjati.

Číslo účtu se totiž klientovi v každém případě změní – minimálně o kód banky. Nové údaje tak musí sdělit třeba zaměstnavateli.