České trolejbusy vyjely do bratislavských ulic

Bratislava - Do ulic Bratislavy vyjely první nové trolejbusy české výroby. Slovenská metropole vozy naposledy hromadně vyměnila v osmdesátých letech. Trolejbusy měly jezdit na tamních cestách už o pět měsíců dřív. Původní tendr ale Úřad pro kontrolu výběrových řízení zrušil jako netransparentní.

Dvacet let i víc jezdí některé trolejbusy Bratislavou, trpí proto častými poruchami. Příští rok mají ze silnic staré vozy zmizet. Nahradí je 120 nových strojů české výroby. Už za rok by tedy mohly mít všechny trolejbusy v Bratislavě sníženou podlahu, klimatizaci a kamery, které zaznamenávají dění ve voze. Několik cestujících si kvůli nim přitom stěžuje na ztrátu soukromí. Město ale záznam obhajuje jako prevenci kriminality i případný důkaz. Množí se totiž násilné útoky opilců. 

Na nové vozy se těší i Ivan Bútora - absolvent prestižní americké univerzity a člen představenstva Dopravního podniku si plní dětský sen a na částečný úvazek řídí trolejbus. Zároveň ale patřil k hlasitým kritikům původního výběrového řízení. „Kritéria v tendru byla opravdu až přímočaře nastavená tak, aby byla úspěšná dotyčná společnost,“ tvrdí Bútora.    

Aktivisté upozorňovali na podezření z klientelismu. Podobně totiž probíhaly tendry i v jiných slovenských městech. Tam také vyhrála Škoda společně s firmou SOR, která je majetkově propojená na nejsilnější slovenskou finanční skupinou J&T. Trolejbusy město zaplatí z větší části díky eurofondům. I proto muselo rozptýlit všechny pochybnosti a vypsat nový tendr. Brusel by jinak peníze neposlal. Sto dvacet vozů vyjde přibližně na 1,5 miliardy korun.