Zvyšováním poplatků zřejmě chtějí banky dostat klienty na pobočku

Praha – České banky se postupně zbavují různých poplatků, případně je vůbec nezavádějí. Některé velké peněžní ústavy jako Česká spořitelna ale od července a srpna řadu služeb naopak zdraží. Podle šéfredaktora serveru Měšec.cz Dalibora Chvátala bylo možná původním záměrem dostat dlouhodobé klienty na pobočku a nabídnout jim jiný balíček služeb. Řada lidí si ale podle něj raději otevře účet jinde. 

„To řešení je nešikovné, zpoplatnit věc, kterou většina bank dnes poskytuje zdarma, je poměrně netaktické,“ domnívá se provozovatel serveru Bankovnipoplatky.com Patrik Nacher. Banky, které poplatky zvyšují, ale podle něj možná směřují i na klienty, kteří by stejně odešli, protože už například v posledních letech vyjádřili určitou nespokojenost. „Úbytek klientů tak bude nižší, než o kolik vybere banka víc na poplatcích,“ podotkl.

Původní záměr, proč velké banky poplatky zvedly, ale mohl být jiný. Banky zřejmě chtějí dostat na pobočky klienty, kteří už u nich mají účet mnoho let, ale neprovedli na něm žádnou změnu. „Klient, který ale takovou zprávu nepochopí, se na banku naštve a otevře si účet jinde,“ domnívá se Chvátal. Češi totiž začínají být na výši poplatku stále citlivější. Ročně na nich bankám zaplatí desítky miliard korun. Jen za vedení běžného účtu je to každý měsíc v průměru 179 korun. Trend se ale ubírá jiným směrem. „Zvyšování jsme si zažili v průběhu posledních pěti let, za poslední dva roky ale výnos bankovních poplatků poprvé po deseti letech meziročně klesl,“ uvedl Nacher.

V uplynulých letech už proto změnilo banku dvacet procent Čechů a dalších 24 procent lidí o tom uvažuje. Více než polovina z nich by si pro změnu vybrala některou z menších bank, které nyní mají už 1,25 milionu klientů a jen za minulý rok jim počet lidí narostl o 300 tisíc. Finanční ústavy jako Air Bank, Zuno nebo Equa bank tvrdí, že většina klientů k nim přešla z větších bankovních domů právě kvůli levnějším nebo nulovým poplatkům.

Zcela nulové poplatky umožňuje v Česku už sedm bank. „Některé se i přes absenci poplatků za základní služby dostávají po dvou, třech letech z červených čísel do plusu. Princip fungování bankovnictví bez nutnosti platit za každou věc tak funguje. Teď je otázka, jak se celý sektor bude vyvíjet. Troufám si říci, že postupně bude směřovat k vymírání absurdních bankovních poplatků za základní bankovní služby,“ uzavřel Nacher.