Češi málo nakupují, obchoďáky ale rostou dál

Praha - Lidé nenakupují jako dřív, a trh nákupních center je tak v Česku nasycený. Přesto se letos otevře šest nových obchodních center o celkové ploše přes 80 tisíc metrů čtverečních. Podobně by tomu mělo být i v příštím roce. Developeři hledají díry na trhu a sázejí hlavně na menší regionální střediska pro místní.

Například Palác Stromovka, který chce otevřít příští rok v Praze 7, se kromě odporu místních obyvatel musí vypořádat i s rostoucí konkurencí a nároky zákazníků. A nabídnout něco navíc. Developer proto sází na širokou nabídku služeb. „To, co je nadstandard a možná plus projektu pro místní obyvatele, jsou služby, které tu najdou. Jako například nová poliklinika, která bude obsluhovat celé okolí. Jsou zde i mateřské školky, sportovní vyžití, kavárny,“ vysvětluje předseda představenstva firmy Lordship Martin Pilka. 

Martin Drtina, ředitel Incoma Gfk:

„Nová centra to rozhodně nebudou mít jednoduché, protože budou vstupovat na poměrně saturovaný trh. Neznamená to, že jsou bez šancí, ale budou muset nějakým způsobem přetáhnout zákazníky od těch stávajících center.“


Na podobný koncept servisu sází většina nových staveb. Letos už přivítal první zákazníky třeba projekt Galerie Teplice, který nahradil původní obchodní dům Prior. V Praze zase otevřelo své brány centrum Lužiny. A na příští rok se chystá dokončení obdobného projektu v Plzni nebo v Ostravě. 

Plocha obchodů je v Česku pod celoevropským průměrem

Starší hráči proto nesmí příchod rivalů zaspat. Aby o zákazníky nepřišli, musí se pravidelně rozšiřovat a modernizovat. A taky zkoušet nové triky, jak působit na zákazníka. V současnosti v tuzemsku připadá na tisíc obyvatel asi 220 čtverečních metrů nákupních ploch. To je stále pod evropským průměrem. Třeba v Norsku je rozloha obchodů na hlavu trojnásobná. 

Jan Kotrbáček, vedoucí pronájmu maloobchodních prostor Cushman & Wakefield:

„Zákazníci dnes chtějí především zážitek. Šanci na úspěch mají centra, která nabídnou relaxační zóny, kavárny, prostory pro děti. Často dnes vznikají hrací plochy nejen uvnitř obchodních center, ale také venku. Důležitou roli při výběru nákupní destinace hraje také samotné prostředí – kvalita osvětlení, klimatizace, moderní design. Lidé chodí tam, kde se cítí příjemně.“


Jenže Češi nakupují čím dál méně. „V roce 2012 byl zaznamenán asi dvouprocentní pokles, loni pak mírný nárůst, který ale předchozí pokles nevyrovnal. A letos jsme za první čtyři měsíce opět jeden a půl procenta pod loňskou úrovní,“ dodává Drtina z Incoma Gfk. 

Také v porovnání se sousedním Slovenskem jsme v nakupování slabší. Slovenská populace je totiž mladší. Výsledkem tak podle studie Cushman & Wakefield je, že Slováci v obchodních centrech utrácejí v přepočtu na obyvatele více jak Češi. Zatímco průměrný Čech ročně v obchodech utratí přes 200 tisíc korun, průměrný Slovák asi o 20 tisíc víc.