Vítejte na palubě posledního spoje ČSA na trase Praha–Berlín

Praha  Aerolinky ČSA dnes vypraví poslední let z Prahy do Berlína. Spojení s německou metropolí končí po dlouhých 66 letech. Důvody jsou ekonomické. Aerolinky přestanou létat i do Curychu, nově ale přidají sezonní spoje do Chorvatska. Linky jsou ztrátové především kvůli konkurenci pozemní dopravy.

V jaký okamžik se lety staly nekonkurenceschopnými?

„Jakmile bylo možné jezdit po dálnici mezi Prahou a Berlínem, tak lety ztratily velký význam. Dobře zajištěná je i trasa vlakem,“ potvrdil specialista na letadlové turbínové motory Josef Maršálek z Odborné společnosti letecké s tím, že kdyby se lety měly udržet, tak by se musela použít menší letadla. Nabízel by se například letoun L-410.

Vyhledávanějším by se letecké spoje z Prahy mohly stát i díky tomu, že by se zlepšilo spojení z centra na letiště.

Curych je špatná volba, naopak Chorvatsko je dobrý tah

„Zrušení spoje Praha–Curych je nepříznivé. Curych je centrálním letištěm. Tato linka by se zrovna rušit nemusela. Praha–Split ať funguje dobře. Je to sice sezonní, to se dá zařídit hustotou spojů,“ doplnil Maršálek. Rovněž upozornil, že velký vliv na situaci v ČSA se projeví díky vstupu korejské společnosti Korean Air – část letů z Asie by mohla zamířit do Prahy.

ČSA se zatím topí ve ztrátě

Průlet loňským rokem se Českým aeroliniím příliš nevydařil. Za loňský rok vykázaly ztrátu 922 milionů korun. Tržby přitom přesáhly 13 miliard. Jde o nejhorší výsledek od roku 2009. Neveselé výsledky hospodaření omlouvají špatnou situací v leteckém sektoru po celé Evropě. Trápí je hlavně silná konkurence a drahé palivo.

„Výsledky hospodaření ČSA za rok 2013 odráží dlouhodobě nepříznivou situaci. Nejvíc se to projevuje u malých společností, jako je ČSA,“ potvrdil mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Akciové podíly v ČSA

  • Korean Air 44 %
  • Travel Service 34 %
  • Český aeroholding zhruba 19,7 %
  • Česká pojišťovna 2,3 %