V Řecku chystají obří privatizaci. Největší kořistí bude athénský přístav

Atény – Řecko se připravuje na velkou námořní privatizaci. Do prodeje půjde celkem dvanáct přístavů, včetně strategického athénského terminálu Pireus. Dvě třetiny jeho akcií ocení vláda podle odhadů na 350 milionů eur (necelých 10 miliard korun). Prodej přístavů je součástí záchranného plánu pro řeckou ekonomiku, na kterém se Atény dohodly s mezinárodními věřiteli. Privatizace státního majetku by měla do rozpočtu přinést celkem 11 miliard eur (300 miliard korun).

Spousta podniků se stěhuje do Asie, v důsledku čehož se podstatně mění logistika. Dřív bylo pro firmy z Ameriky optimální zajíždět do přístavů v Německu nebo Dánsku. Pokud však budou dovážet svou produkci do Evropy z Číny, je mnohem výhodnější zvolit trasu přes Suezský průplav do Řecka.

Největším úlovkem v nabídce řeckých přístavů je proto jednoznačně athénský Pireus. Investoři jej považují za potenciální zlatý důl na křižovatce mezi Asií, Afrikou a Evropou. Každoročně odbaví kolem 20 milionů cestujících a ještě větší význam má pro obchod.

Řecká vláda si podle odhadů za dvě třetiny akcií Pireu řekne o 350 milionů eur, tedy necelých deset miliard korun. Kupec se navíc bude muset zavázat, že minimálně stejnou částku vloží do jeho dalšího rozvoje. „Investice zvýší provoz a tím pádem příjmy. A hlavně to nejdůležitější – zaměstnanost. A taky to posílí to pozici Řecka na dopravní mapě Evropy,“ doufá řecký premiér Antonis Samaras.

Antonis Samaras
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Virginia Mayo

O Pireus se podle všeho povede velká přetahovaná. Největší šanci ho získat má čínský přepravní gigant COSCO, který se v přístavu usídlil už v roce 2008 a loni dokonce uzavřel s vládou smlouvu o rozvoji terminálu výměnou za daňové úlevy. Zálusk ale má i dánská skupina Maersk, světová námořní jednička, nebo další velké ryby – americké Ports of America či Ruské železniční dráhy.

Pokud všechno půjde hladce, Pireus změní majitele do konce roku. Neúspěšní zájemci si pak mohou spravit chuť na dalších nabízených přístavech – na privatizačním seznamu je ještě jeden velký v Soluni a dalších deset menších. Čínští investoři projevili zájem i o ně. „Naše podniky chtějí v Řecku investovat ve velkém. Hledáme teď nejlepší cesty spolupráce a mezi ně patří doprava. Pro Čínu je Evropa největším obchodním partnerem, 80 procent zboží směřuje po moři,“ avizoval čínský předseda vlády Li Kche-čchiang.

Číňané přitom nezůstávají jen u námořní dopravy. Velký zájem mají také o plánované tendry na rozvoj dvou největších letišť v zemi v Athénách a na Krétě. Tam se utkají s konkurencí z Francie, Řecka a Španělska.