Malé obchody táhnou víc než obří obchoďáky, rozhodující je ale stále cena

Praha – Evropanům se už nechce jezdit do velkých obchodních center na okraji měst. Stále častěji upřednostňují malé nákupní domy a kamenné obchody. Velkých nákupních komplexů ale přesto přibývá. To přitom likviduje hlavně malé prodejce potravin. V Česku jich za poslední roky zkrachovaly stovky.

Evropští zákazníci začínají více dávat přednost malým nákupním centrům a kamenným obchodům před velkými nákupními parky – 49 procent evropských zákazníků raději nakupuje v malých obchodech. Velké nákupní parky preferuje o dvě procenta lidí méně. 

Preference se přitom regionálně liší. „Zatímco země západní Evropy stále více preferují nákup v menších a kamenných obchodech, země východní Evropy a Skandinávie nadále preferují především velká obchodní centra,“ uvedla Veronika Tebichová ze společnosti CBRE. 

Preference evropských zákazníků

49 % ……………………. malá obchodní centra a kamenné obchody
47 % ……………………. velké nákupní parky


O tom, do jakého obchodního centra se vydají Češi, rozhoduje hlavně cena, za jakou si zboží koupí. Druhým důležitým kritériem je vzdálenost. Evropští zákazníci za nákupy jezdí maximálně patnáct minut. Ti čeští jsou benevolentnější – jsou ochotni podstoupit cestu, která trvá až dvakrát déle. Obecně platí, že čím víc lidé vydělávají, tím méně jsou ochotni jezdit do vzdálenějších center.  

Trh je nákupními centry nasycen

Jen letos by mělo být otevřeno hned šest obchodních domů. A to i přesto, že kupní síla v Česku je nižší než třeba na sousedním Slovensku. Průměrné roční výdaje jednoho Čecha přesahují 205 tisíc korun. Průměrný Slovák utratí v přepočtu o patnáct tisíc korun víc. Češi v obchodech nakupují v průměru třicetkrát ročně. Tedy méně, než je celoevropský průměr. Daleko častěji než jinde v Evropě čeští zákazníci hledají zboží a informace o něm na internetu. 

Podle CBRE je tedy maloobchodní trh v Česku takřka naplněn, prostoru pro nová nákupní centra už prý moc není. Největší potenciál mají menší projekty v regionech s prodejní plochou do deseti tisíc metrů čtverečních, kde lidé najdou služby a každodenní nákupy.

Kvůli supermarketům mizí hlavně malé obchody s potravinami

Velké obchoďáky z českého trhu vytlačují především malé obchody s potravinami. Těch je u nás zhruba sedm tisíc. Ještě před dvěma lety to přitom bylo o tisícovku víc. Česko má momentálně nejřidší prodejní síť potravin ze zemí střední a východní Evropy. Právě kvůli sdružování obchodů do velkých center.

Počet malých obchodů s potravinami 
rok 2014 ……………………………. 7 300
rok 2012 ……………………………. 8 300