Na co se nejčastěji vymlouvají dlužníci

Praha - Mezi nejčastější výmluvy, které používají firmy dlužící za faktury, patří: Nepřišla mi upomínka; předal jsem to účetní, ta na to ale zapomněla. Pozdě přitom svým zákazníkům platí zhruba třetina společností v Česku. A podle průzkumu inkasní agentury EOS to téměř každá druhá svádí na něco, co není pravda.

Výmluvy doprovázejí až 40 procent faktur po splatnosti. Mezi ty nejtypičtější patří kromě nedostatku peněz chyba účetní, to, že dluh neexistuje, že nepřišla upomínka nebo že to firma nemá čas řešit. Ale jsou i některé bizarnější. „Máme tady výmluvy, kdy zástupce společnosti tvrdí, že mu pes rozkousal dopis s upomínkou. Máme případ, kdy jim shořela poštovní schránka,“ vysvětluje manažer inkasního oddělení EOS Ivan Fibír. 

Tomáš Hejda, majitel PR Mollo

„Tohle jsou faktury od jednoho z našich klientů. Dostali jsme se do situace, kdy několik měsíců nebyly faktury placeny. S klientem jsme opakovaně komunikoval - neustále stejné výmluvy - klient přislíbil, že faktury budou zaplaceny, zdrželo se to v účtárně, peníze už jsou na cestě, nebral mi telefony…“ 


Špatná je situace třeba ve stavebnictví, kde někdy velké firmy platí pozdě těm malým a spoléhají na to, že jim jako důležitým zákazníkům budou dodávat i dál. Někteří tak raději od nových odběratelů chtějí peníze jen v hotovosti.