Leo Express žaluje dráhy kvůli „predátorským cenám“

Praha – Soukromý železniční dopravce Leo Express zažaloval České dráhy (ČD) za údajně podnákladové ceny na trase Praha–Ostrava. Dráhy se tak podle Leo Expressu snaží vytlačit konkurenci z trhu. Firma žádá náhradu ušlého zisku ve výši 418 milionů korun. Opírá se při tom o nezávislý znalecký posudek.

"České dráhy v současné době úmyslně jezdí za podnákladové ceny a financují svoji ztrátu
na trase Praha-Ostrava z jiných dotovaných tratí, a to za účelem vytlačení konkurence
z trhu," uvádí generální ředitel společnosti Leo Expressu Leoš Novotný.

České dráhy ovšem tvrdí, že se žádného protizákonného jednání nedopustily. „Jediný, kdo srazil ceny až na 100 korun, byl Leo Express. Toho se České dráhy neúčastnily,“ reagoval mluvčí drah Petr Šťáhlavský. „ČD postupují podle zákona, a tudíž nezneužily dominantního postavení. Výši ceny si určovala konkurence, která vstupovala na trh tam, kde jezdí tradičně České dráhy,“ doplnila mluvčí Kateřina Šubová.

Vyjádření Leo Expresu

„Po vstupu soukromých dopravců na trasu Praha–Ostrava se ceny jízdného ČD na této trase snížily o více než polovinu. U rychlíků je nyní cestujícím účtována částka i 200 korun a u Pendolina dokonce částka 234 korun, přičemž v roce 2010 to bylo 638 korun. Náklady Českých drah přitom prokazatelně meziročně rostou.“


Soukromý dopravce si proto nechal zpracovat údajně nezávislý znalecký posudek, podle kterého by České dráhy měly v průměru za jízdenku na trase Praha–Ostrava u rychlíků EC/Ex a R účtovat minimálně 380 korun a u Pendolina dokonce 1 190 korun, aby tak pokryly alespoň eliminovatelné náklady.

Pokud si nyní chce cestující objednat lístek z Prahy do Ostravy, bude ho bez slev a zvýhodnění podle webu ČD stát 295 až 329 korun. Nepoměr je podle Novotného patrný i z cen účtovaných na ostatních dotovaných trasách, kde ČD doposud nemají žádnou konkurenci: „Z Prahy do Nymburka přijde cestující jeden kilometr na korunu padesát, zatímco do Ostravy na šedesát haléřů.“

Z Prahy do Ostravy jezdí kromě Českých drah a Leo Expressu také RegioJet. Chováním ČD na frekventované trati se už více než dva roky zabývá i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Firmu podezřívá z toho, že má ceny ničící konkurenci, takzvané predátorské ceny. Úřad už má na stole několik posudků od jednotlivých účastníků sporu, tedy od Českých drah, RegioJetu i Leo Expressu. Jejich závěry jsou ale protichůdné.