Češi omezili nákupy, maloobchod meziročně vzrostl jen o procento

Praha – Češi v květnu utratili v obchodech jen o 1,1 procenta více než ve stejném měsíci loni. Uvedl to Český statistický úřad a podle analytiků čerstvá čísla představují zklamání; až dosud se totiž poptávka oživovala výrazně rychleji. Meziměsíčně navíc tržby klesly o 1,5 procenta. Uvedl to dnes Český statistický úřad.

Pokles tržeb zaznamenal v květnu zejména obchody s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, a to o 5,6 procenta. Lidé také méně utráceli za výrobky pro domácnost a za potraviny. Častěji naopak zamířili za nákupy na internet. Tržby za počítačová a komunikační zařízení se v květnu meziročně zvýšily o 13,9 procenta.

Podle analytika České spořitelny Jana Šediny procentní růst představuje výrazné zklamání po solidním tempu z úvodu roku. „Vzhledem k saturované poptávce po osobních automobilech bude průměrný růst maloobchodních tržeb ve druhém pololetí letošního roku v porovnání s tím prvním o poznání nižší,“ konstatuje.

Důvody? Státní svátky a sobotní „zavřeno“

Květnový meziroční růst je ve statistice ČSÚ očištěný o kalendářní vlivy. Bez očištění květnové tržby obchodníků meziročně klesly o 0,6 procenta, zejména kvůli nižšímu počtu pracovních dní (letošní květen měl o jeden pracovní den méně než loňský). To se podle Pavla Kulhavého ze společnosti PwC Audit odrazilo zejména na tržbách obchodníků, kteří mají o víkendu omezenou otevírací dobu.

Negativně to podle něj pocítili především prodejci automobilů. „Zatímco auta byla tahounem maloobchodu v předchozích měsících letošního roku, tak v květnu došlo poprvé od loňského června k meziročnímu poklesu tržeb za automobily, a to o 1,9 procenta,“ upozornil analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. „Boom prodejů nových automobilů výrazně zabrzdil a celkové tempo maloobchodu se tak vrátilo k výrazně nižším hodnotám,“ dodal Kozub.

Video Češi omezili nákupy, maloobchod meziročně vzrostl jen o procento
video

Češi omezili nákupy, maloobchod meziročně vzrostl jen o procento

Na letošní květen navíc připadly i dva svátky. „Rodiny využily volné čtvrtky a vyrazily za prodloužený víkend. Dva pátky, které jsou na tržby bohaté, tak přišly o velký počet zákazníků. Neočištěný pokles o 0,6 procenta meziročně je sice nejhorší výsledek od října 2013, ale neznamená, že maloobchod znovu oslabuje,“ uvedla Horská.

Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank:

„Prodeje v květnu byly ovlivněny dvěma svátky. Plno domácností vyrazilo na prodloužený víkend a vynechalo velké nákupy v supermarketech.“


Totéž si myslí i Jan Bureš z ČSOB, podle kterého slabší čísla sama o sobě nemusí být znakem menší spotřeby domácností. A stejně hovoří i Jan Šedina z České spořitelny. „S ohledem na přetrvávající růst spotřebitelské důvěry a lepšící se trh práce by se nemělo jednat o návrat domácností do stylu 'šetřím, kde mohu',“ uvedl Šedina; domácnosti podle něj zůstanou i v následujících čtvrtletích pozitivním přispěvatelem k růstu HDP.