Řidiči chtějí ušetřit, čím dál častěji sáhnou po desetidenní dálniční známce

Praha - Zájem o desetidenní dálniční známky byl v první půlce roku vůbec největší za poslední roky. Lidé si zvykli dálnice objíždět a na kuponech šetřit. K prodeji těch levnějších známek přispívá i dlouhodobá oprava dálnice D1.

Pokud si Češi mají vybrat, jestli jet raději po dálnici nebo po vedlejší silnici, čím dál častěji volí právě druhou variantu. Dálniční známku si pak koupí pouze na deset dní ve chvíli, kdy například jedou na dovolenou po dálnici. „Tak to dělá i celá řada známých, protože pro nás je ta ekonomická otázka důležitá, pro ty, co už nepoužíváme ty dálnice tolik,“ poznamenal řidič Petr Konopka.

Prodej desetidenních známek vzrostl o sedm procent

Zatímco prodej ročních známek klesá, těch krátkodobých výrazně přibývá. Proti loňsku zatím o 55 tisíc. „Prodej desetidenních kupónů do května vrostl o zhruba sedm procent a je to nejvíce za poslední léta,“ upozornil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Svůj podíl na tom může mít i rekonstrukce nejvytíženější české dálnice D1. „Lidem se to nevyplatí, nebo je to pro ně velká komplikace a raději se jí vyhnou, takže je to přirozené,“ myslí si mluvčí ÚAMK Igor Sirota. Řidiči tímto způsobem navíc i šetří. Za celoroční známku zaplatí 1 500 korun a za tu desetidenní pětkrát míň. I tak je ale česká krátkodobá známka jedna z nejdražších v Evropě. Na Slovensku za ni řidiči zaplatí o zhruba 40 korun míň a v Rakousku je ještě levnější.

Desetidenní dálniční kupony

  • Česko     310 Kč
  • Slovensko  270 Kč
  • Rakousko   230 Kč

Za jízdu bez dálniční známky hrozí řidičům v Česku pokuta 5 tisíc korun. V Rakousku pak přes tři tisíce. Pokud se tam ale pokuta nevyřídí na místě, může se vyšplhat až na 80 tisíc korun.  Policisté v České republice chytí každý den v průměru 100 lidí, kteří kupón na vozidle nemají.