Český spotřebitel? Důvěřivý optimista

Praha – Český spotřebitel by se dal definovat souslovím: „důvěřivý optimista“. Věří značkám kvality, ale i slibům obchodníků. Většina nakupujících žije v přesvědčení, že bezpečnost zboží zajišťuje nějaká nezávislá instituce. Takový úřad ale v tuzemsku neexistuje. Za nejrizikovější považují zákazníci pyrotechniku nebo hračky. Ani to ale není pravda. Největší problémy bývají s oblečením a obuví. Zboží často obsahuje jedovatá barviva, nebo způsobuje alergie. 

Potraviny si hlídáme, v ostatních regálech ale zatím tápeme. Přitom i u jiného zboží než u jídla na nás čeká nebezpečí. V lepším případě přijde zákazník o peníze, v tom horším zaplatí i zdravím. Nejhorší je situace u dětského textilu a bot. Zákazníci věří, že se závadné dětské zboží na trh ve velkém nedostane. 

„Zhruba 75 procent dětí nosí špatnou botu. Je buď tvarově, konstrukčně nebo materiálem nevhodná,“ upozornila tajemnice Česká obuvnické a kožedělné asociace Vlasta Mayerová. Dětem se vlivem nevhodné obuvi deformují nohy, což poznají hlavně v dospělosti. Výjimkou nejsou ani karcinogenní látky uvnitř boty. Výrobky jsou jich plné, aby vydržely dlouhou cestu v přepravních kontejnerech a neplesnivěly – podobně jako potraviny.

Problémové zboží putuje do Česka většinou z Asie. Je často levnější než odjinud, a proto se k němu lidé zase vracejí. „Před dvěma lety dávali lidé mnohem více přednost českým výrobcům. Dnes už tomu tak není, ten poměr českých výrobků klesl,“ upozornila ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků Eva Svobodová. 

Další omyl: 70 % lidí si myslí, že zboží před uvedením na trh někdo kontroluje

Valná část českých spotřebitelů se domnívá, že spotřební zboží před uvedením na trh někdo kontroluje. Opak je ale pravdou. Kontroly v obchodech sice dělá Česká obchodní inspekce, jenže až následně a pouze namátkou.