České letadlo chce dobýt světové trhy

Farnborough – Firma Aero Vodochody Aerospace představila na největším evropském leteckém veletrhu v britském Farnborough model cvičného letounu L-39NG, který vychází z předchozího legendárního stroje L-39 Albatros. Plány společnosti jsou velkolepé. Přijatelnou cenou a moderními technologiemi chce co nejdřív začít dobývat světové trhy.

Zdroj: www.aero.cz Autor: Aero Vodochody Aerospace

První stroj L-39NG opustí středočeský závod v roce 2017. Jeho podobu a technické parametry nicméně zástupci firmy odkryli už včera. Novinka vychází z osvědčeného modelu cvičného letounu L-39, který se dodnes používá ve třiceti zemích světa. V Aeru vyrobili více než tři tisíce kusů. „Naše společnost historicky vyrobila nejvíc letounů tohoto typu, tudíž do projektu zapracuje zkušenosti provozovatelů z celého světa, bez nadsázky ze všech klimatických pásem,“ vysvětlil Ladislav Šimek, prezident Aero Vodochody Aerospace.

Projekt podle zástupců firmy podpoří nejen letecký průmysl, ale celou českou ekonomiku. „Po mnoha letech je to další významný projekt, který nejen Aeru Vodochody, ale i mnoha českým firmám přinese zakázky na několik dalších desetiletí,“ doufá Šimek. „Původní L-39 byla postavena z ruských komponent. Ty budou odstraněny a nahrazeny českými, protože podporujeme české dodavatele,“ dodává viceprezident firmy Jan Štechr.

Hlavní konkurenční výhodou je podle výrobce nízká pořizovací cena a hlavně malé provozní náklady. Odborníci na letectví očekávají, že o letouny L-39NG tak nebude zájem jen ve vojenských kruzích. „Je zajímavý nejen pro armádu, je zajímavý i pro soukromníky a chtějí ho používat. A vědí, že ta cena, kterou zaplatí, je adekvátní a mohou si ji dovolit,“ poznamenal velitel vzdušných sil Armády ČR Libor Štefánik.

Aero plánuje, že prostor na trhu se novému letadlu otevře poté, co postupně doslouží starší L-39 a další tréninkové stroje. V příštích patnácti letech by jich údajně mělo skončit až 60 %. „Nabídneme stávajícím uživatelům řešení jejich dosluhujících flotil L-39, ale zároveň očekáváme řadu nových zájemců,“ doplnil Šimek.

Aero L-159BAero podepsalo smlouvu o prodeji 28 bitevníků L-159

Český výrobce letadel podepsal s americkou firmou Draken International smlouvu o prodeji až 28 strojů L-159 z armádních zásob. Na prodeji nepotřebných letadel se již Aero dohodlo s ministerstvem obrany (více zde). Částku, za kterou Američané bitevníky koupí, firma neuvedla. Podle dřívějších informací by cena jednoho stroje měla činit 16 až 18 milionů korun, za všech 28 letadel by tedy mohla společnost Draken zaplatit kolem půl miliardy.

Draken International je soukromá firma, která poskytuje služby americkému letectvu a námořnictvu. České letouny hodlá používat při cvičení amerických pilotů.


Oproti svému předchůdci se model L-39NG dočká celé řady nových konstrukčních prvků. Bude mít nižší hmotnost i vyšší výkon, rychlost a dolet. To vše při nižší spotřebě paliva. Podle informací, které má Česká televize k dispozici, by se cena nového Albatrosu neměla vyšplhat přes deset milionů dolarů.

Společnost Aero Vodochody Aerospace se kromě armádních strojů zaměřuje i na civilní letectví. V současnosti dodává komponenty i největším světovým leteckým výrobcům Boeingu a Airbusu.