Akciové trhy oslabovaly. Kvůli pádu letadla a protiruským sankcím

Moskva/Londýn/New York – Světové burzy zaznamenaly propad. Včera negativně reagovaly na informace o nových protiruských sankcích, které ohlásila Evropská unie a Spojené státy. A dnes zasáhla investory zpráva o pádu malajsijského boeingu na ukrajinském území. Nejvyšší ztráty hlásily ruské indexy – rublový MICEX dopoledne ztrácel asi 1,6 procenta, dolarový RTS odepsal asi 2,4 procenta.

Zpráva o pádu letadla Malaysia Airlines s téměř 300 lidmi na palubě přišla až po uzavření ruského akciového trhu. Ten nicméně i ve čtvrtek zaznamenal pokles, a to kvůli obavám z dopadu zatím nejtvrdších hospodářských sankcí Bruselu a Washingtonu vůči Rusku. Měly by zasáhnout klíčové ruské podniky v čele s těžařem ropy Rosněfť (čtěte víc).

„Důvod havárie bude zveřejněn až po skončení oficiálního vyšetřování, v každém případě to ale zvýšilo globální pozornost na to, co se děje v zóně konfliktu,“ uvedla ve zprávě o ruském trhu finanční společnost Sberbank CIB. „Drtivá většina obětí jsou Evropané, což může obrátit veřejné mínění v EU k zavedení dalších sankcí vůči Rusku,“ míní Sberbank CIB. VTB Capital zase upozornila, že další eskalace napětí by mohla vést ke zhoršení kurzu rublu.

Boeing 777 malajsijských aerolinek se zřítil na východě Ukrajiny, nedaleko od ruských hranic, kde probíhají boje mezi centrální vládou a separatisty z Doněcké lidové republiky. Let MH17 mířil z Amsterodamu do Kuala Lumpuru. Na palubě bylo 298 lidí, všichni zahynuli. Podle ukrajinských vládních zdrojů letoun sestřelili z výšky deseti kilometrů raketou země-vzduch proruští povstalci. Z odpovědnosti za incident se však Rusko a Ukrajina vzájemně obviňují. Přední světoví státníci požadují mezinárodní vyšetření nehody (čtěte víc).

Na čtvrteční propad navázaly rovněž akcie na evropských trzích, i když už mírnějším tempem. Západoevropský index FTSEurofirst 300 zahájil poklesem o 0,5 procenta, index frankfurtské burzy DAX v poledne ztrácel 0,7 procenta a londýnský FTSE 100 oslaboval o 0,4 procenta.

Výrazně vyšší byl naopak globální index VIX, který měří míru cenového kolísání a zajištění před dalším poklesem kurzů. „Index VIX, známý také jako 'index strachu', vystoupal o 32,7 procenta, což ukazuje nervozitu trhů,“ upozornili analytici společnosti Saxo Banque. K nervozitě přispělo také oznámení izraelského premiéra Benjamina Netanjahua, že izraelská armáda zahájila pozemní operaci v Pásmu Gazy namířenou proti radikálnímu palestinskému hnutí Hamas (více zde).

Na burzách nejspíš zavládne opatrnost

Oslabení nebyly ušetřeny ani burzy na Wall Street a v Tokiu. Index S&P 500 zažil nejvyšší denní propad od 10. dubna, když v závěru obchodování klesl o 0,94 procenta; index technologického trhu Nasdaq se snížil o 1,41 procenta. Jednoprocentním tempem se propadl i tokijský index Nikkei 225.

Celkově na finančních trzích převládá opatrnost. „Pokud nějaká skupina nepřizná svou odpovědnost, tak potrvá dny, než se zjistí viník. A do té doby hrozí, že trhy nebudou chtít nijak zvlášť riskovat,“ předpověděl analytik Jasper Lawler ze společnosti CMC Markets.

„Zdá se, že po prvotním šoku budou mít trhy tendenci se spíše stabilizovat. Pokud tedy nedojde k nějaké další výraznější eskalaci napětí mezi Ruskem a západními státy,“ myslí si hlavní ekonom Era Jan Bureš.

Malajsijské aerolinky budou mít problém

S problémy se po katastrofě potýká i malajsijská letecká společnost Malaysia Airlines – její akcie ztratily 11 procent. Aerolinky postihly v letošním roce už dvě tragické havárie v rychlém sledu za sebou. V březnu přišly o Boeing 777 s 239 lidmi na palubě, který se ztratil z leteckých radarů cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu. Vyšetřovatelé jsou si jistí, že se stroj odklonil ze své trasy a zřítil se pravděpodobně po dlouhém letu nad Indickým oceánem. Dodnes se ale neví, co bylo příčinou nehody a kde se trosky stroje nachází. Stejný typ letadla havaroval včera na Ukrajině během letu z Amsterodamu do Kuala Lumpuru.

Podle odborníků na dopravu a turistický ruch tyto nehody zřejmě nevratně poškodí pověst společnosti a mohou ji přivést až ke krachu. „Nedokážu si představit, co by museli udělat, aby se zachránili,“ řekl malajsijský analytik letecké dopravy Mohshin Aziz. „Co se týče toho, jak jsou vnímáni, jsou téměř ztracení. Je velice těžké bojovat proti špatné pověsti,“ dodal.