Pád malajsijského letadla překreslil vzdušný prostor nad Evropou

Praha – Sestřelení malajsijského letadla nad Východní Ukrajinou překreslilo vzdušný prostor nad Evropou. Kvůli uzavření letových koridorů se změnily trasy tisíců letadel směřujících z Evropy do Asie. Provoz nad Českem se mírně zvýšil, což se kladně projeví na příjmech za přeletové poplatky.

Nad Českem přeletí každý den v průměru 2 300 letadel – včetně velkokapacitních Airbusů A380. Kvůli uzavřenému prostoru nad východní Ukrajinou se tu provoz mírně zvýšil. O jak velký nárůst půjde, si ale Řízení letového provozu po necelém týdnu od uzavírky netroufá odhadnout. Za každý přelet přitom letecké společnosti platí. Cena se počítá podle kilometrů, velikosti letadla a sazby, kterou si určuje každý stát sám. „Pokud u nás Airbus 380 uletí 400 kilometrů, zaplatí zhruba 20 tisíc korun,“ uvedl Richard Klíma, mluvčí řízení letového provozu ČR.

Richard Klíma, mluvčí řízení letového provozu ČR:

„V roce 1999 při problémech v Kosovu došlo k uzavření velké části balkánského vzdušného prostoru. Během jedné noci došlo ke 40procentnímu nárůstu provozu i nad územím České republiky. Zajímavé je, že po skončení krize už provoz nad námi zůstal. Aerolinky si zvykly na dobré služby a dobrou cenu.“


Letadla, která směřovala ze západu na Ukrajinu, nalétávala do českého vzdušného prostoru v oblasti Chebu nebo Děčína a pokračovala směrem na Ostravu a Polsko. Uzavřením východní Ukrajiny se ale tratě změnily a stroje teď nově směřují na Znojmo a poté pokračují přes Slovensko a Maďarsko. Po nových trasách se vydávají i letadla Českých aerolinií. „České aerolinie byly nuceny přesměrovat dohromady pět linek na alternativní tratě. Dochází ke zhuštění provozu, to znamená, že u některých linek dochází k drobným zpožděním,“ uvedl mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Video Pád malajsijského letadla překreslil vzdušný prostor nad Evropou
video

Pád malajsijského letadla překreslil vzdušný prostor nad Evropou

Kolik přeletí letadel nad ČR?

  • Průměr: 2 300 denně
  • Rekord v roce 2014: 2 528 (4. červenec)

„Máme uzavřenou celou letovou informační oblast Dněpropetrovska a oblast Krymu. Toky letového provozu se proto rozdvojily. Větší část letů uhnula směrem na jih, zbytek létá severně přes Polsko, Bělorusko a Rusko,“ uvedl Klíma. Tyto trasy mají určité kapacity, které jsou teď přetížené. Výrazně zhoustlo nebe nad Bulharskem, Rumunskem a Tureckem, kde se počet letadel zvýšil o 15 až 20 procent. 

Kde došlo k největšímu nárůstu letecké dopravy?

  • Bulharsko
  • Rumunsko
  • Turecko

Ne všechny tratě nad rizikovými oblastmi jsou ale uzavřeny. Stroje, které směřují z Evropy do Asie, často prolétávají například nad Irákem, Afghánistánem nebo Sýrií. To je i případ společnosti Malaysia Airlines, jejíž stroj byl sestřelen nad Ukrajinou. Ta mimo jiných koridorů využívá i ten nad Sýrií. Šéf Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu Tony Tyler se ale malajsijských aerolinek zastal. „Vlády a letecké navigační služby poskytují informace o vhodných leteckých trasách a malajsijské letadlo M17 letělo na jedné z nich“.

Koridory nad rizikovými oblastmi mezi Evropou a Asií

  • Irák
  • Afghánistán
  • Sýrie

„Každý stát má výlučné právo rozhodovat o svém vzdušném prostoru. Má právo určit omezené nebo zakázané prostory. Pokud nastane potřeba obrany státu, ochrana zdraví nebo životního prostředí, může k tomu stát přistoupit,“ uvedl Klíma. „Stát má z přeletů letadel nad svým územím nemalé příjmy, ale má i značné povinnosti, nejenom v oblasti zajištění bezpečnosti, ale i v zajištění infrastruktury pro řízení letového provozu,“ uzavřel Klíma.