Proti proudu: Spořitelna mění ceník a některé služby zdražuje

Praha - Česká spořitelna ode dneška zdražuje některé služby, a to dokonce víc než dvakrát. Třeba za papírový výpis lidi zaplatí místo zhruba desetikoruny 25 korun. Zdraží také osobní vklady a výběry nebo platební příkazy přes internet a mobil. Některé služby ale naopak zlevní, třeba za výběr z bankomatu dají lidé místo šesti korun pět, nebo je zruší úplně. Podle banky nejde o žádné plošné zvedání cen.

Změny banka zdůvodnila tím, že ceny byly příliš dlouho konstantní. O obměně ceníku dala svým klientům vědět na začátku června. „Je to z mého pohledu rarita, pochopil bych zdražování hotovostních operací nebo služeb, které se nepoužívají. Ale zdražení SMS nechápu,“ prohlásil pro IHNED.cz zakladatel portálu Bankovnipoplatky.com Patrik Nacher.  

Helena Matuszná, mluvčí, Česká spořitelna

„My nezdražujeme, upravujeme ceny jednorázových plateb. Ale ceny balíčků, které využívá většina našich klientů, zůstávají stejné. To znamená, že i nadále mají klienti možnost provádět transakce zdarma.“ 


A co vlastně zdraží? Cena informačních, zůstatkových nebo přihlašovacích textových zpráv do internetového bankovnictví banky bude o 50 haléřů vyšší, tedy dvě koruny. Za zadání platby do jiné banky v elektronické podobě zaplatí klienti sedm korun, do České spořitelny pět korun. Zaslání výpisu z účtu poštou pak podraží na 25 korun.

Největší český bankovní ústav tak jde zvýšením poplatků proti dosavadnímu trendu, který v tuzemském bankovnictví zavládl od příchodu malých bank na trh. Ty za své služby totiž nepožadují žádné nebo minimální poplatky. 

V létě mění ceníky svých služeb ale i další banky. Od července upravila některé poplatky například Raiffeisenbank nebo ČSOB. Mezi cenami základních služeb nejsou ale propastné rozdíly. Banky se snaží o to více nabízet výhodné balíčky. Nejčastěji využívané služby tak mají klienti zdarma, případně v ceně paušálního měsíčního poplatku. 

Kdo má balíček, změny prý nepocítí  

Podle největší banky v zemi však polovina jejích klientů využívá transakční balíčky a ti zdražení nepocítí. „V jejich rámci mohou provádět transakce zdarma či například dostávat výpisy z účtu, změna jednotlivých cen se jich tedy nedotkne,“ vysvětlila Klára Pačesová z tiskového centra spořitelny. 

 Dalibor Chvátal, šéfredaktor, Měšec.cz

"Ono to vypadá, že v České republice platíme vysoké bankovní poplatky, ale není tomu tak. Protože když se podíváte na služby zahraničních bank, tak ano, základní bankovní služby tam jsou bez poplatku, ale jakákoli nestandardní operace a zvláště mimo eurozónu se tvrdě platí… Česká spořitelna navíc nezdražuje jako jediná. Řekl bych, že je zdražuje jako poslední. Všechny velké banky už své transakční poplatky dávno zvedly.“


„Já bych tam viděl reakci na to, že bankce podobně jako jiným výnos z poplatků mírně klesá, ale je tam i snaha směřovat klienty k určitému chování… Aby více využívali internetové bankovnictví a méně klasické papírování a kamenné pobočky,“ myslí si Petr Dvořák, prorektor Katedry bankovnictví a pojišťovnictví VŠE.

Zda mělo ohlášené zvyšování cen u českého bankovního obra vliv na odchod jeho klientů, přiblížil pro server Aktuálně.cz mluvčí Fio banky Zdeněk Kovář: "V červnu jsme vyřídili 3,5krát více žádostí o přechod z České spořitelny k české Fio bance pomocí kodexu, než tomu bylo v květnu, v červenci se jednalo dokonce o šestinásobek." A příliv klientů od České spořitelny hlásí také například Air Bank a Zuno Bank.