Zákon se zpřísnil, směnárny klamou zákazníky dál. Nejvíc v Praze

Praha – Ačkoli se loni zpřísnila regulace, směnárny stále používají nezákonné praktiky a poskytují klamavé nebo zavádějící informace. Tvrdí to Česká národní banka, která za letošní rok zatím přijala 135 stížností na jejich činnost. Za celý loňský rok jich bylo 218. Nejvyšší pokuty uložila centrální banka za špatné informování klientů o směnných kurzech a výši poplatků. Problémy se vyskytovaly především v Praze.

V listopadu 2013 vstoupila v platnost nová úprava zákona o směnárenské činnosti, která ochranu klientů posílila. Některé směnárníky od nezákonného jednání však neodradila.

„Přístup směnáren ke klientům není v řadě zjištěných případů seriózní. ČNB čelí situaci nejen důslednějším dohledem a četnějšími kontrolami, ale podporuje i samoregulační snahy směnáren. Nezapomínáme ani na informování veřejnosti a posilování finanční gramotnosti,“ řekl ke kontrolám člen bankovní rady Jiří Rusnok.

Jelikož se klamavé praktiky objevují zejména v hlavním městě, stávají se problémem s ohledem na pověst metropole a turistický ruch. „Každý takový nepříjemný zážitek má u návštěvníků negativní ohlas a vytváří falešný dojem, že v Praze budete ve směnárně okradeni,“ podotkl Rusnok.

Pražský primátor Tomáš Hudeček (vlevo) a člen bankovní rady ČNB Jiří Rusnok
Zdroj: ČTK/Roman Vondrouš

Mezi hlavní triky nepoctivých směnárníků stále patří dva kurzové lístky. Na tom výraznějším jsou uvedeny výhodnější kurzy, které jsou ovšem platné pouze při směně přesahující vysokou částku, třeba 1 000 eur. Může se také stát, že na kurzovním lístku není vůbec či jen velmi nevýrazně sděleno upozornění, že při nákupu valut je nutné zaplatit vysoký poplatek.

  • Monika Hrušová, redaktorka Fincentrum: „Problém je na straně klientů, kteří by měli být pozorní. Směnárny se snaží využít nepozornosti lidí a vsázejí na klamavé a zavádějící informace.“

„Jsme připraveni s ČNB spolupracovat na všech racionálních opatřeních a zvažujeme i vlastní aktivity, například mobilní aplikace nebo jiné možnosti, jak poskytnout uživatelům směnáren větší jistotu a garanci poctivosti,“ slíbil pražský primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).

ČNB radí na internetu i v mobilní aplikaci

V roce 2013 udělila centrální banka směnárnám pokuty za 916 000 korun, o rok dřív to bylo 1,65 milionu korun. Vedle pokut může ČNB uložit i nápravná opatření směřující k odstranění nedostatků. V pravomoci banky však není rozhodnout o odškodnění pro klienty – ti se musí se svými nároky obrátit na soud.

„Lidé by měli být vždy obezřetní a nespoléhat pouze na ústní sdělení. Důležitým pravidlem úspěšné směny je nevydat směnárníkovi peníze dříve, než budou předány předsmluvní informace, v nichž bude jasně stanovena výše kurzu a poplatků,“ doporučil Rusnok. Pravidla úspěšné směny zveřejnila ČNB v desateru pro klienta směnárny a kalkulačku s kurzy vyhlašovanými ČNB lze nalézt v mobilní aplikaci České peníze.

Zákon, který má lépe chránit klienty před nekalými praktikami směnárníků, vstoupil v platnost 1. listopadu 2013. Stanovuje, kdo může provozovat směnárenskou činnost či jaké povinnosti musí splnit, aby získal povolení. Také vyjmenovává požadavky na kurzovní lístek a ukládá směnárníkům povinnost vystavit klientovi doklad o směně peněz.

Co zákon dále upravuje:

  • Záznamy na kurzovním lístku se musí uvádět v přiměřené velikosti určitým a srozumitelným způsobem.
  • Směnárna nesmí směňovat peníze za méně výhodných podmínek pro klienta, než je uvedeno v informaci o kurzech a poplatcích na kurzovním lístku.
  • Česká národní banka má právo zkontrolovat podezřelého z neoprávněného provozování směnárenské činnosti.
  • Neoprávněná směna peněz je přestupkem, za který hrozí až pětimilionová pokuta.