Na dopravní stavby půjde příští rok rekordní suma

Praha – Na dopravní stavby půjde příští rok nejméně 95 miliard korun. Počítá s tím návrh rozpočtu státního fondu dopravní infrastruktury, který má Česká televize k dispozici. Ačkoli velká část peněz poslouží na údržbu stávajících cest, zbude i na řadu nových projektů na silnicích i kolejích. Vedení fondu, který má za úkol financovat státní dopravní stavby, už ví, na které přesně.

Rozpočet na dopravní stavby bude mnohem štědřejší než v minulých letech. „Pokud se skutečně podaří vyčerpat všechny prostředky, bude se jednat o největší čerpání v novodobé historii,“ potvrzuje ředitel fondu Tomáš Čoček.

Přes dvě miliardy půjde příští rok na prodloužení dálnice D1 z Přerova. Více než miliarda a čtvrt zamíří na modernizaci železniční tratě Rokycany - Plzeň. Další stamiliony spolkne rekonstrukce silnice R6, přestavba železniční stanice v Olomouci a trať mezi Táborem a Sudoměřicemi.

Nejvíc peněz spolyká nejstarší česká dálnice D1. Na rekonstrukci dopravní tepny spojující Prahu a Brno půjde jen v příštím roce přes 3 miliardy korun.

Ministr Prachař: Daří se nám tlačit ceny dolů

Antonín Prachař„Ředitelství silnic a dálnic má připravená výběrová řízení za 54 miliard rozpočtovaných cen. Když si vezmeme, že dnes dosahujeme o 25 procent nižších cen, tak bychom mohli rozpočet 47 miliard efektivně vyčerpat,“ uvedl v Událostech ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).

Podle něj se resortu daří snižovat ceny projektů: „Vypisujeme transparentní výběrové řízení a snažíme se motivovat zhotovitele, aby přistupovali k tvorbě cen racionálně. Myslím, že se nám to daří, protože dosahujeme proti projektovým cenám snížení až o 30 procent.“

K vyřešení další bolístky českých dopravních staveb - snížení cen jednoho kilometru dálnic - by podle ministra mohlo přispět také přehodnocení počtu sjezdů a nájezdů – těch má totiž Česko v porovnání se státy západní Evropy moc.


Rozpočet sice teprve míří na vládu, už teď má ale podporu jistou. „Máme připravenu sadu náhradních projektů. Jsou zde například protihlukové stěny, ale jsou tu i projekty podporující životní prostředí,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Vedení fondu už má hotový i rozpočtový plán na roky 2016 a 2017. Ani v jednom případě by výdaje na dopravní stavby neměly být nižší než 90 miliard korun.