Indie udělila miliardovou pokutu automobilkám. Je mezi nimi i Škoda Auto

Dillí – Indický antimonopolní úřad vyměřil čtrnácti domácím a zahraničním automobilkám pokuty v celkové výši 25,5 miliardy rupií (8,9 miliardy korun). Jako důvod uvedl narušování hospodářské soutěže. Mezi pokutovanými je také indická divize české automobilky Škoda Auto. Ta má podle serveru India.com zaplatit 464 milionů rupií (přes 160 milionů korun).

Úřad tvrdí, že automobilky omezovaly nabídku náhradních dílů, což způsobilo růst cen. Svoje náhradní díly totiž dodávaly jen autorizovaným servisům, podle regulátora tak zneužívaly dominantního postavení a bránily nezávislým servisům ve vstupu na trh. Největší pokutu dostala domácí Tata Motors, která musí zaplatit 13,5 miliardy rupií (skoro 5 miliard korun).

Podle agentury Reuters začal úřad automobilky vyšetřovat už v roce 2011, kdy obdržel první informace o tom, že trh s náhradními díly má problémy. Pokuty jsou splatné do 60 dnů, jejich výše je odvozena od obratu automobilek na indickém trhu. Konkrétně se jedná o 2 % z průměru tržeb za poslední tři roky.

Antimonopolní úřad také nařídil sankcionovaným firmám okamžitě ukončit praktiky, které jsou v rozporu se zákonem, a zavést efektivní systém, s jehož pomocí budou náhradní díly a diagnostické nástroje snadno dostupné i pro nezávislé autoservisy.

Sociální rozdíly v IndiiSpecifikum indického trhu: klakson

V Indii je na silnicích velmi oblíbené troubení. Běžná evropská výbava by tamní provoz nevydržela, proto se například společnost Audi rozhodla, že pro svá indická auta vyvine silnější klakson, který vydrží vyšší zátěž. Jak už dříve řekl šéf indického zastoupení Audi Michael Perschke, za den toho řidič v Bombaji natroubí tolik, co německý šofér za celý rok. Stejné zkušenosti v minulosti hlásila i česká škodovka – tuzemský klakson musel v jejích autech nahradit silnější indický.


Mladoboleslavská automobilka se zatím k situaci nevyjádřila. „Předmětné rozhodnutí teprve zkoumáme, proto jej nemůžeme aktuálně nijak komentovat,“ sdělil mluvčí Jozef Baláž. Kromě indické divize Škody Auto patří mezi pokutované firmy ještě indická divize Volkswagenu, mateřského koncernu Škody Auto, a pobočky dalších předních automobilek jako General Motors, Ford, Fiat, Nissan nebo Toyota.

Podle odborníků není případná pokuta 160 milionů korun pro Škodu Auto nijak likvidační. Spíše vypovídá o velkých problémech celého koncernu Volkswagen, který v poslední době na indickém trhu výrazně ztrácí. „Volkswagen si je vědom toho, že v Indii není tak úspěšný, a proto chystá na příští roky investice. Hodlá uvést laciný model, který by dokázal konkurovat tamním značkám a oslovit většinu zákazníků na indickém trhu,“ uvedl šéfredaktor Auto, motor a sport Michael Kudela.

Vyšetřuje se i v Číně

Situaci v automobilovém sektoru prověřují také úřady v sousední Číně. I tam se objevily opakované stížnosti, že zahraniční výrobci zneužívají svého postavení na trhu a prodávají auta a náhradní díly příliš draho. Řada automobilek na vyšetřování reagovala snížením cen, některým navíc hrozí pokuty za porušování hospodářské soutěže.

Čínská Národní rozvojová a reformní komise (NDRC) začátkem měsíce uvedla, že za porušení antimonopolního zákona potrestá německou automobilku Audi a jejího japonského konkurenta Chrysler. Podle tisku Čína vyměří automobilce Audi pokutu asi 250 milionů jüanů (zhruba 857 milionů korun). Audi též patří do skupiny Volkswagen, stejně jako Škoda Auto.