Ministerstvo chystá levnější a rychlejší řešení spotřebitelských sporů

Praha – Spory mezi obchodníky a spotřebiteli bude možné od poloviny příštího roku řešit mimosoudní cestou. Počítá s tím novela zákona o ochraně spotřebitele z dílny ministerstva průmyslu a obchodu (MPO). Nová varianta řešení spotřebitelských sporů má být rychlejší a levnější. Stát doufá, že uleví soudům a zákazníkům přinese vyšší ochranu před nepoctivými podnikateli.

Vymahatelnost práva ze strany spotřebitelů je v současné praxi obtížná – jejich spory s prodejci řeší soudy. „Tato cesta bývá často zdlouhavá a nákladná a pro spotřebitele obvykle stresující. Většinou musí využít služeb právního zástupce, což představuje další finanční zátěž. Proto se mnohdy spotřebitelé rozhodnou, že své nároky, které jsou v převážné většině relativně nízké hodnoty, řešit vůbec nebudou,“ píše se v důvodové zprávě k zákonu.

Novela naproti tomu počítá s tím, že spotřebitelé budou moci podat návrh na mimosoudní řešení sporu do jednoho roku písemně, ústně do protokolu či on-line. Bude je řešit Česká obchodní inspekce (ČOI), která by to měla stihnout zpravidla do 90 dnů. Pokud spotřebitel mimosoudní řešení sporu zahájí, bude mít prodejce povinnost se ho účastnit. Řešení sporu touto cestou přitom bude bezplatné.

„Naše zkušenosti ukazují, že tato novinka má smysl. Protože asi 40 % sporů se podaří vyřešit bez nutnosti soudního řízení. Obě strany ušetří čas i peníze. (…) Domníváme se, že když to bude mít odpovídající zákonný podklad, tak k tomu budou mít podnikatelé větší respekt,“ říká předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerta Mazalová.


ČOI má řešit spotřebitelské spory s výjimkou finančních služeb, energetiky a telekomunikací. Nadále tedy bude platit, že orgánem pro řešení sporů v oblasti finančních služeb je Finanční arbitr, pro oblast elektronických komunikací a poštovních služeb Český telekomunikační úřad a pro oblast energetiky Energetický regulační úřad.

Roční náklady na institut mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, který by měl vzniknout v červnu 2015, spočítali úředníci MPO na 55 milionů korun. Vznikne kvůli němu celkem 69 nových pracovních míst. Například ČOI přijme 34 nových pracovníků.

„I přes předpokládané náklady, které přinese zavedení systému mimosoudního řešení spotřebitelských sporů v ČR a které budou mít odraz především v nákladech na státní rozpočet, je třeba připomenout, že zavedení tohoto mechanismu bude mít v konečném důsledku pozitivní dopady do podnikatelského prostředí,“ jsou přesvědčeni tvůrci novely.

České obchodní inspekci loni podali spotřebitelé 22 505 podnětů k provedení kontroly. Z toho se téměř 6 000 týkalo reklamací. Právní úprava, která by komplexně řešila průběh spotřebitelských sporů ve všech oblastech, zatím v Česku neexistuje.

Aktuálně.cz: Stát chce přísnější pravidla pro vracení zboží z e-shopů

Ministerstvo spravedlnosti chce zpřísnit pravidla pro vracení zboží v internetových obchodech. Někteří uživatelé totiž možnost vrátit zboží ve lhůtě 14 dnů bez udání důvodu zneužívají – výrobky si de facto na dva týdny půjčují jen za cenu poštovného. Upozornil na to server Aktuálně.cz.

„Nyní řešíme vrácení velkého nafukovacího člunu, který zákazník vrátil plný soli. Je tedy vidět, že byl evidentně použit na dovolené u moře,“ uvedla jeden z příkladů ředitelka Kasa.cz Andrea Čižmářová. Takto vrácené zboží putuje zpravidla do výprodeje za sníženou cenu. Pro věci s označením „rozbaleno“ mají velké e-shopy zřízeny i speciální sekce.

Návrh je součástí prvního balíčku změn nového občanského zákoníku. Jeho pracovní verzi ministerstvo právě dokončilo. Podle serveru má spotřebitel nově odpovídat i za snížení hodnoty, k němuž došlo při běžném nakládání se zbožím, pokud toto přesahuje „rozsah nakládání za účelem obeznámení se s jeho povahou, vlastnostmi a funkčností“. Možnost odstoupení tedy zůstane, ne vždy by se ale vracela plná cena.