Německý soud zakázal alternativní taxislužbu Uber v celé zemi

Berlín – Soud ve Frankfurtu nad Mohanem pomocí předběžného opatření zakázal v celém Německu fungování alternativní taxislužby Uber. Podle soudu představuje internetová aplikace nekalou konkurenci pro běžné taxislužby. Vedení Uberu se chce proti rozhodnutí soudu odvolat, uvedla televize n-tv.

Soud rozhodoval o věci ve zrychleném řízení na základě žaloby jedné z největších německých taxislužeb Taxi Deutschland. Soudci nakonec rozhodli, že Uber porušuje zákon o přepravě osob, protože řidiči jezdící pro alternativní taxislužbu nemají oprávnění vozit jiné lidi za úplatu. „Uber jako zprostředkovatelská služba se sice přímo na dopravě nepodílí, vzhledem k charakteru služby je ale patrný její podíl na každém porušení zákona o přepravě osob, kterého se jednotliví řidiči dopustí,“ uvedl soud.

Aplikace Uber v mobilních telefonech nabízí levnější a rychlejší svezení než tradiční taxi. Funguje jednoduše: Zákazník napíše do mobilu, kam chce jet, a aplikace ho ihned spojí s řidiči v dosahu. Aplikace přitom slouží i jako taxametr a platební nástroj. 

„Zaplatil jsem tisíce euro a chlápek se stovkou bude moct dělat to samé jako já? S poznávací značkou z Belgie nebo Rumunska?“ zlobí se taxikáři, kteří zdůrazňují, že musejí platit drahé licence a dělat si zkoušky. Naopak mobilní konkurence je založená na tom, že šoférem může být téměř kdokoliv. Řidiči jezdící pro Uber nemusejí podstupovat pravidelné zdravotní prohlídky ani zkoušky z místopisu, nepodléhají ani požadavkům na technický stav vozidla. Soud proto s okamžitou platností zakázal v Německu užívání aplikaci Uber a UberPop. V případě porušení zákazu hrozí za každou jednotlivou uskutečněnou jízdu Uberu pokuta do výše 250 tisíc eur (6,9 milionu korun). 

Uber se s rozhodnutím soudu smířit nehodlá. „Rozsudek napadneme a budeme svá práva se vším důrazem bránit,“ uvedla americká společnost. Rozhodnutí frankfurtského soudu přišlo krátce poté, co Uber oznámil chystanou expanzi na německém trhu. Firma chtěla do konce roku zdvojnásobit počet uživatelů v zemi a připravovala vstup do řady dalších měst, například Kolína nad Rýnem, Stuttgartu, Bonnu, Essenu nebo Postupimi. Dosud Uber v Německu působil v Berlíně, Hamburku, Mnichově, Frankfurtu a Düsseldorfu.

Uber byl založen v San Francisku v roce 2009 a jeho tržní hodnota se po červnovém zvýšení kapitálu pohybuje kolem 18 miliard dolarů (379 miliard korun). Firma se označuje za trh, který zprostředkovává kontakt mezi řidiči a zákazníky, nikoli za přepravní službu. Přístup Uberu ale v řadě evropských měst narazil na regulaci trhu s dopravními službami. V červnu proti ní protestovali taxikáři v řadě evropských měst – tvrdili, že služba pro ně představuje nelegální konkurenci. Radnice v Berlíně a Hamburku službu Uber zakázaly, protože její řidiči neměli povolení pro přepravu cestujících ani požadované pojištění. V srpnu zakázal působení Uberu v Paříži tamní soud a nařídil firmě změnit systém účtování plateb.

V České republice začala fungovat aplikace Uber v polovině srpna, dostupná je zatím pouze v Praze. Spolupracující provozovatelé limuzín zde musejí mít mimo jiné povolení k provozování přepravy cestujících. Jde tak o odlišnou službu než v Německu, kde zaregistrovaní řidiči neměli pro poskytování dopravních služeb koncesi.