Dobrý zvuk biopotravin se dál topí v maržích, varuje ministr

Praha – Jejich produkce v Česku stále stoupá. Aktuálně se honosí s označením bio zhruba 4 000 tuzemských farem. I když větší nabídce odpovídá také poptávka, mají tuzemské potraviny stále nálepku drahého jídla. Podle ministra zemědělství Mariana Jurečky přitom zbytečně: například biomaso je do obchodů dodáváno za téměř stejnou cenu jako běžně nabízené, exkluzivní zboží z něj dělají obchodníci svými maržemi - v některých případech až více než 100 procent.

Praxi nakládání s biopotravinami dokládá farmář Josef Sklenář, který se ČT svěřil se svými zkušenostmi. Zatímco kančí salám ze svého dvora prodává za sto korun, v supermarketu ho viděl i za trojnásobek. Rozhodl se proto spolupráci s obchodními řetězci přerušit a raději prodává na vlastní pěst. Ne každý farmář se ale rozhodne stejně. Zařazení do nabídky supermarketů totiž zajišťuje přístup k většímu množství zákazníků.

Do světa vyšponovaných marží se nyní rozhodl vstoupit i ministr Jurečka, když upozornil na chování, o kterém několik let mezi spotřebiteli kolovaly jen domněnky. „Využívají té značky bio, která opravdu má dobrý zvuk mezi spotřebiteli, a snaží se mít tu marži zásadně vyšší a mít z toho tak vyšší zisk,“ uvedl šéf resortu.

V očích mnohých znalců či zasvěcených spotřebitelů nejde v zásadě o nic nového – resort ale upozorňuje na čím dál větší bezbřehost, s jakou obchodníci marže nasazují. Podle Jurečky se nadsazované ceny nejvíce projevují právě u masných výrobků a pohybují se i okolo sta či více procent. Kilogram předního bio hovězího se tak v supermarketu může vyšplhat až na 500 korun. U farmáře se dá stejný výrobek koupit za dvě stovky.

Zástupci supermarketů při snaze redakce o vyjádření příliš sdělní nebyli. Několik z nich se omezilo spíše na obecnější prohlášení. „Naše společnost má takovou marži, která umožňuje rozumné hospodaření a kryje naše provozní náklady,“ reagoval mluvčí Kauflandu Michael Sperl.

Dagmar Krausová, mluvčí, Albert: „Ceny BIO potravin jsou vyšší z toho důvodu, že i jejich produkce je nákladnější. Neznamená to, že bychom měli na BIO potravinách vyšší marže. Naopak, na některých jsou marže dokonce nižší, než je průměr, aby byly pro zákazníky cenově dostupné.“


Trh mají podle Jurečky rozhýbat sami zákazníci tím, že budou častěji nakupovat přímo na farmách nebo si biopotraviny opatřovat přes internet. Pomoci tomu má i nová kampaň s názvem "Září - měsíc biopotravin", do které podle informací ČT úřad investoval 400 tisíc korun.

Úsek s biopotravinami v supermarketu
Zdroj: ČT24

Tuzemské obchody jsou v maržích vysoko, BIO berou stále jako „extra“ zboží

Jak vysoké marže na biopotravinách skutečně jsou, vědí jen samotní obchodníci. Optimisté tvrdí, že kolem dvaceti procent, ale třeba společnost Pro-bio se v praxi setkává i se 150procentní přirážkou.

Právě v nastavení marží je Česko výjimečné. Mnohem střídmější jsou obchodníci například v Německu nebo Rakousku. Marže na biopotraviny tam tvoří 10 až 30 procent z ceny. K biopotravinám se tak z hlediska přirážky přistupuje stejně jako ke konvenčním výrobkům.

Velký obrat v biopotravinách se totiž obchodníkům vyplatí a navíc tím podporují tamní tuzemský trh a místní farmáře. České řetězce k ekologickým produktům stále většinově přistupují jako k „doplnění sortimentu“.