Nafty tankujeme víc, za benzin hledáme náhradu

Praha – Čerpací stanice hlásí vyšší prodeje nafty. Podle nich je to důkaz oživení tuzemské ekonomiky. Jak ukázala aktuální čísla, za prvních šest měsíců řidiči natankovali o 5 % víc nafty než loni. Naopak u benzinu podobný důvod k optimismu není. Propad prodejů se sice zastavil, za poslední čtyři roky ale objem, který proteče čerpacími pistolemi, klesl téměř o pětinu. Může za to jeho stále vyšší cena – lidé buď šetří a jezdí míň, nebo hledají levnější alternativy, třeba biopaliva.

Video Události: Trendy ve spotřebě pohonných hmot
video

Události: Trendy ve spotřebě pohonných hmot

Za posledních pět let spotřeba benzinu klesla o 17 %. V prvním pololetí letošního roku se propad zastavil, ale tolik očekávané oživení nepřišlo. Odborníci se shodují, že jednoznačným důvodem je cena – zatímco před čtyřmi lety stál litr benzinu lehce přes 31 korun, dnes je to o pět korun víc.

Řidičů, kteří do svých nádrží tankují benzin, proto ubývá. Přecházejí na alternativní paliva, jako je stlačený zemní plyn (CNG) nebo bioethanol (E85). „CNG vykazuje asi dvacetiprocentní nárůst, u E85 je to zhruba deset procent,“ říká Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Levněji vychází i nafta, jenže za dieselové motory se připlácí. A to se každému nechce. „Platí takový dlouhodobý trend, že menší vozy se prodávají především s benzínovými motory,“ vysvětluje manažer Havex-Auto David Prostý.

Řidiči aut s benzinovými motory tak často omezují počet najetých kilometrů nebo tankují méně litrů. „Stává se i to, že tankují za sto korun. Nemluvím teď o skútrech a mopedech, ale i o osobních autech. Většinou ke konci měsíce,“ popisuje majitel čerpací stanice Jan Mlejnek.

V průměru tankují lidé benzin zhruba za pětistovku. Majitelé vozů na naftu naopak většinou odjíždí s plnou nádrží. V rostoucí spotřebě nafty, na kterou často jezdí firemní auta, se podle petrolejářů odráží i situace českého hospodářství. „Hlavní důvody toho nárůstu spatřujeme v oživení ekonomiky,“ dodává Loula.

Analytici: Ceny benzinu budou stagnovat

Na podzim by se ceny pohonných hmot příliš měnit neměly. Výrazné zdražení ale hrozí v případě, že by došlo k vážnému vyhrocení válečných konfliktů na Ukrajině a Blízkém východě. Podle společnosti CCS, která ceny pohonných hmot dlouhodobě sleduje, dosahovala v Česku na začátku září průměrná cena nejprodávanějšího benzinu Natural 95 36,76 Kč za litr a nafty 36,21 Kč za litr.

„Úplný výpadek exportu ropy z Iráku by mohl na podzim zdražit ceny pohonných hmot nad úroveň 38 korun za litr,“ nastínil jeden z možných scénářů analytik společnosti Colosseum Vít Jedlička.


Spotřebu paliv určuje i styl jízdy

Vhodným stylem jízdy lze na dlouhých trasách ušetřit na pohonných hmotách i stovky korun. Hlavní doporučení shrnul pro Českou televizi Jakub Rejlek, šéfredaktor iFaster.cz a závodník v kategorii „ekonomická jízda“.

Za „meritum celé věci“ označuje plynulou jízdu a vhodné řazení rychlostí. „Protože každé zpomalování a zrychlování spotřebovává víc energie a víc benzínu,“ říká Rejlek.

Kromě rozvážného používání plynu a brzdy radí také zachovávat rozestupy, a to nejen kvůli bezpečnosti. „Dobré je ve městě sledovat auto ob jedno přede mnou, protože pak můžu rychleji zareagovat a ta jízda je plynulejší,“ vysvětluje Rejlek.

Naopak doporučení vypínat motor při čekání na semaforech podle odborníka moc nepomůže. Pauzy mezi zelenou a červenou jsou na úsporu příliš krátké, řidič navíc může zdržovat provoz.

Ekonomickou jízdou se zabývá i Marek Tomíšek. Se Škodou Octavií se vydal z Prahy do Norska k nejsevernější čerpací stanici v Evropě. Najel 3 500 kilometrů s průměrnou spotřebou 3,3 litru. Snažil se jet plynule a omezit klimatizaci. „Doporučuji ji používat na menší výkon, kdy má nižší spotřebu. Nepotřebuji interiér vychladit na 19 stupňů, ale dám si 22, 23 stupňů,“ popisuje Tomíšek.

Nejvíc spotřebu auta zvýší cokoli, co je na střeše – třeba nosiče na kola. Dalším problémem je celková hmotnost auta – obecně se udává, že každých sto kilogramů nákladu zvýší spotřebu zhruba o 10 % (zhruba o půl litru na sto kilometrů). Úspornost jízdy ovlivní rovněž správně nafouknuté pneumatiky, jejich podhuštěním se totiž spotřeba zvyšuje.