Měnit tarif bez nabídky odstoupit? Může to vést k řadě sporů, tvrdí radní ČTÚ

Praha – Svévolný nástroj vůči svým klientům mohou dostat do rukou mobilní operátoři. Podle nenápadného dodatku v novele zákona o e-komunikacích by mohli v budoucnu měnit tarif zákazníka, aniž by mu zároveň nabídli možnost bez postihu odstoupit od smlouvy. Povinnosti budou firmy zbaveny v případě, že samy posoudí nové podmínky jako zákaznicky výhodné. Návrh dostal do novely poslanec ANO Stanislav Pfléger, jak upozornily Lidové noviny. Dosud musí společnosti o případné změně informovat klienta předem a jasně nabídnout možnost nové podmínky odmítnout bez sankcí.

Už loni na podzim se řada klientů divila, když jim byl přidělen neomezený tarif, o němž netušili. Nebrali však v úvahu dopis, kterým je operátor včas informoval s tím, že pokud nesouhlasí, mají 30 dnů na odstoupení bez sankcí. Pokud poté klient nezareagoval, tarif mu byl přidělen automaticky.

Nyní by se ale změna poplatků mohla z pohledu operátora ještě více zjednodušit. Může za to pozměňovací návrh poslance Pflegera, který dává operátorovi možnost měnit tarif i bez nabídky možného odstoupení. Firma by nemusela o možnostech zákazníka informovat, pokud sama vyhodnotí nový tarif jako zákaznicky výhodnější - například snížení fixní platby za daný objem dat.

Ondřej Malý, člen Rady ČTÚ:

„Operátor vás stále podle toho navrhovaného ustanovení bude muset informovat o změně, ale nikoliv o možnosti odstoupit od smlouvy bez sankcí, pokud uzná, že změna nebude podstatná a nepovede ke zhoršení vašeho postavení.“


Klíč je v tom, že dosavadní zákon přesně udával, jaký druh změn je natolik významný, že je nutné o chystaném kroku i alternativách dát klientovi vědět. Nový návrh ale nechává posouzení plně na operátorovi.

Znalci přitom nad novinkou kroutí hlavou a přiznávají, že jde jednoznačně o neférový přístup. „Platí, že pokud dojde ke změně smluvních podmínek, má zákazník vědět o možnosti smouvu odmítnout. Návrh je v naprostém rozporu s evropskou směrnicí i s její připravovanou novelou, která jde opačným směrem a chce spotřebitele naopak chránit výrazně více,“ říká k návrhu člen rady Českého telekomunikačního úřadu Ondřej Malý.

Reakce ze strany Bruselu by podle Malého přišla vzápětí - navíc prý v takovém případě hrozí také množství sporů. Ty by v první řadě řešil právě telekomunikační úřad. „Kdy je změna marginální a kdy je podstatná, to je natolik vágní právní výraz, že může znamenat úplně cokoliv… Pevně doufám, že jak ministerstvo průmyslu a obchodu, tak většina sněmovny tu novelu v takové formě odmítne,“ dodává Malý.

Podle zástupců operátorů, které oslovily LN, má ale pozměňovací návrh svou logiku. „Odstraňuje absurditu, že pokud zákazník získal výhody nebo se mu zlepšily kvality služby, mohl bez sankcí odstoupit od smlouvy, přestože měl u operátora závazek. Tento návrh zákona o elektronických komunikacích podporuje celá Asociace provozovatelů mobilních sítí, které je O2 členem,“ hájí zákon mluvčí O2 Martin Žabka. Ve stejném duchu se pro LN vyjádřila i mluvčí Vodafonu Adéla Konopková.