Vratným lahvím odzvonilo, jeden řetězec chce zálohy i na ty nevratné

Praha – Čas vratných lahví je pryč - porazil je plast. Znovu použitelných lahví na trhu rapidně ubylo. Od konce 90. let jich zmizely stovky milionů. Ve většině případů prodejny chtějí už jen ty od piva. Jeden z řetězců si účtuje zálohy i za lahve nevratné, varuje navíc obchodní inspekce.

Zdroj: ČTK/imago stock&people/imago stock&people

Čtyři a půl milionu prázdných lahví se každý den vydává od zákazníka zpět do pivovaru. Vše začíná výkupem lahví. „Pokud nám zákazník lahev vrátí, tak se tu pak rovnají,“ podotkla mluvčí Ahold Judita Urbánková. Odtud míří do logistických center jednotlivých pivovarů. „Pak musí následovat ruční třídění lahví, protože bedny obsahují i konkurenční lahve. Celou paletu musíme rozdělat, bednu po bedně,“ konstatoval Zdeněk Lux, vrchní sládek Staropramenu. 

Konkrétně sem každý den přijede 20 plně naložených kamionů. Vytříděné lahve odvážejí jiné kamiony zpět do pivovarů. „Lahve následně jdou do myčky, kde se umyjí a zbaví etiket,“ poznamenal sládek. Následuje kamerová kontrola. Ta zjistí, zda nejsou naprasklé či špinavé. Pak se lahve plní. Na linku se každá vrátí zhruba patnáctkrát, poté je vyřazená. Díky tomu se pivovarům vratné sklo stále vyplatí. Náklady na výrobu jedné lahve jsou totiž stejné jako u plastu - asi tři koruny. 

Zákazníci ale mají stále raději lehčí materiály, a tak přibývá piva v PET lahvích. U minerálek dokonce vratné lahve téměř vymizely. A sklo nikdo zpátky nechce. Dříve navíc obchody nebraly zálohy za to, co nechtěly zpět. Nyní je vše jinak. Reportéři ČT se o tom skrytou kamerou přesvědčili spolu s kontrolory České obchodní inspekce ve velkém řetězci. „Zjistili jsme, že si skutečně účtují poplatek za nevratnou lahev. Ze zákona o odpadech něco naprosto nepřípustného,“ poznamenal mluvčí inspekce Jiří Fröhlich. 

Kontroly navíc ukázaly, že nejde o chybu jen jednoho obchodu, ale celé sítě. Tu teď čeká správní řízení a možná až půlmilionová pokuta.