Praha – Cesta vlakem z Prahy do Košic a zpátky se od 14. prosince o hodinu zkrátí. Po této trase bude totiž jednou denně jezdit pendolino. České dráhy (ČD) ohlásily dohodu se slovenskými drahami (ZSSK). Prodloužení linky do Ostravy o úsek do Košic už oznámili také oba konkurenti ČD, společnosti RegioJet a Leo Express. Cena jízdenky bude zveřejněna později.
Z Prahy do Košic pendolinem už od poloviny prosince
Trasa Praha - Ostrava - Žilina - Poprad - Košice nově za 7,5 hodiny. „Dnešní EuroCity Košičan urazí cestu z Prahy přes Vsetín do Košic za osm hodin a 21 minut, v opačném směru ještě o pět minut pomaleji,“ upozornil dopravce. Nový spoj má být podle ČD nejrychlejším železničním spojením tuzemské metropole a východního Slovenska.
České dráhy lákají na doplňkové služby
„Vlak SC Pendolino nabízí například Wi-Fi a vlakový portál s informacemi a zábavou, vyhrazená místa pro cestující s dětmi se stolní hrou Elfíkova cesta nebo vlakové bistro. Zákazníkům SC Pendolino chceme nabídnout i výhodné doplňkové služby v oblasti Tater a Košic, například ubytování a letní i zimní rekreaci. Pro zákazníky ze Slovenska chystáme podobné výhody v Praze,“ zdůraznil Michal Štěpán, člen Představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu.
"Vybrali jsme si Pendolino ČD, protože kvalitu a rozsah jeho služeb považujeme za dobrý potenciál při rozběhu přímé konkurence se soukromými železničními dopravci na Slovensku. Současně věříme, že to bude motivovat řadu cestujících směřujících do Česka, aby přestoupili z autobusů či automobilů do vlaků," uvedl Jozef Schmidt, ředitel obchodu Železniční společnosti Slovensko.
Podrobné informace o cenách jízdenek chce dopravce zveřejnit později. Na současných vnitrostátních spojích zajišťovaných pendoliny jde o povinně místenkové vlaky s příplatkem. Jeho výše se pohybuje podle konkrétního spoje a předstihu, s jakým jízdenku cestující kupuje, od nuly do 250 korun, podotkl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Vlaky ČD budou z Prahy vyjíždět mezi šestou a sedmou hodinou ranní. V Košicích by měly být po druhé hodině odpolední. Zpět by se měly z Košic vracet po třetí hodině odpolední a dorazit do Prahy mezi desátou a jedenáctou večerní.
Zájem o spolupráci se slovenskými drahami měl původně soukromý dopravce Leo Express. Jednání o případné spolupráci ale slovenský dopravce zastavil v červnu. I po krachu jednání ale majitel Leo Expressu Leoš Novotný potvrdil, že jeho zájem o přepravu na Slovensko trvá a od nového jízdního řádu vypraví dva spoje denně.
ČD hlásí i další změny
V jízdním řádu 2015 budou mezi Prahou a východním Slovenskem zachovány dva místo stávajících tří nočních vlaků. Půjde o EuroNight Slovakia a noční rychlík Praha – Humenné s názvem Bohemia.
Častější spojení se připravuje také mezi českou a slovenskou metropolí. K současnému počtu šesti spojů EuroCity přibude další vlak Porta Bohemica. Ten posílí odpolední spojení z Prahy a Brna do Kútů, Bratislavy, Nových Zámků a Štúrova.