Propuštěný stevard: Každé vedení ČSA bylo horší a horší

Praha - S každý novým vedením ČSA stevardi očekávali pozitivní změnu. Ta ale nepřišla. Naopak se situace stále zhoršovala. V rozhovoru pro Ekonomiku ČT24 to řekl Lukas Wünsch, bývalý stevard propuštěný letos v létě. Snižování stavů na palubě podle něj vede ke snižování bezpečnosti. Wünsch kritizoval také případné najímání lacinějších agenturních zaměstnanců. Aerolinie oznámily propuštění celkem 77 pilotů, 172 palubních průvodčí a desítek lidí v administrativě. Premiér se kvůli tomu příští týden sejde s představiteli Českého aeroholdingu i ČSA.

Najít novou práci v oboru? Snadné to nebude

Národní dopravce oznámil, že plánuje propuštění zhruba tří stovek zaměstnanců. Zbaví se totiž šesti letadel typu Airbus ze své flotily. Plánovaná vlna propouštění je přitom podle bývalého stevarda jen špičkou ledovce. „Jde o vyvrcholení prekérní ekonomické situace, která panuje v ČSA již od dob prezidenta Tvrdíka,“ myslí si Wünsch. Lidé, kteří přijdou o práci, to podle něj budou mít těžké, protože letecký průmysl je velmi specifická oblast. 

Český aeroholding ale upozorňuje, že vše probíhá v souladu s posvěceným restrukturalizačním scénářem. „Management Českých aerolinií realizuje restrukturalizační plán, který schválili oba akcionáři, jak Český aeroholding, tak i Korean Air. Souběžně s tím probíhají jednání o dalších investici do Českých aerolinií,“ podotkl ředitel komunikace v Českém aeroholdingu Pavel Puchalský. 

Propouštění v ČSA? Jen vrchol ledovce, říká bývalý stevard (zdroj: ČT24)

Wünsch některé aspekty tohoto plánu kritizoval. Například snížení počtu stevardů v menších letadlech podle něj bezpečnost cestujících rozhodně nezvýší. „Jakékoli snižování počtu palubního personálu samozřejmě vede k jejímu snížení,“ konstatoval bývalý zaměstnanec ČSA. „I samotný průvodčí má právo na ochranu svého zdraví a tato otázka v této chvíli není vyřešena,“ konstatoval Wünsch. Jeho slova však jako poplašnou zprávu označil Daniel Šabík z Czech Aeroholding: „Snížení počtu palubních průvodčích na palubě je zatím pouze úvahou, a to pouze na malých letounech ATR 42 na některých vybraných krátkých linkách. Tento postup je navíc v souladu s provozními předpisy výrobce letadla i Úřadu pro civilní letectví ČR.“

Palubní personál tu není jen kvůli službám, říká bývalý stevard

Omezují se také služby poskytované na palubě letadel – i tak se snižují aerolinkám náklady. „Palubní personál zde není jen kvůli službám. Je připraven na množství situací, které mohou během letu nastat. K jednomu takovému incidentu došlo nedávno na palubě ATR. Díky tomu, že tam byli dva stevardi, tak nedošlo k fatálním následkům – šlo o požár,“ zdůraznil Wünsch. 

Ilustrační foto
Zdroj: Kateřina Šulová/ČTK

Objevily se i informace, že by si ČSA měly palubní personál najímat od agentur. „Není přece možné se zbavovat svých zaměstnanců se smlouvou na dobu neurčitou a přitom si paralelně najímat lacinější agenturní zaměstnance. Považuji to za podlost,“ podotkl bývalý stevard.

Stevardi a letušky vyhlásili stávkovou pohotovost

Ke stávkové pohotovosti se zatím nepřipojí piloti. „Vítáme, že se do našeho problému zapojují politici a ve snaze zachránit naší firmu nejsme sami. Ke stávkové pohotovosti stevardů se nepřipojujeme,“ uvedl prezident Českého sdružení dopravních pilotů Stanislav Fiala. 

Piloti se už obrátili na ministerstvo financí, které na hospodaření firmy dohlíží. Ministr Andrej Babiš (ANO) řekl, že ČSA potřebují navýšit kapitál. „ČSA je nešťastný příběh, protože je to jedna ze tří nejstarších aerolinek na světě, byla to skvělá značka a stav ČSA je takový díky působení různých ředitelů a ministrů za vlády ODS a ČSSD,“ uvedl ministr financí Andrej Babiš. Opačný názor na loňskou dohodu s korejským dopravcem má Babišův předchůdce na ministerstvu financí v Nečasově vládě Miroslav Kalousek (TOP 09). Podle něj bylo nalezení strategického partnera pro ČSA záchranou. 

České aerolinie bojují o přežití

  • Restrukturalizace firmy začala v roce 2010. Tehdy měly ČSA na 50 letadel a aerolinie zaměstnávaly zhruba 3 300 lidí. V současné době zaměstnávají necelých 900 zaměstnanců a provozují 24 letounů. 
  • V březnu loňského roku prošel dopravce privatizací, když 44 % akcií koupila korejská společnost Korean Air. Zaplatila za ně 60 milionů korun a slíbila masivní investice do rozvoje firmy. Pražské letiště chce například využívat jako hlavní středisko letů z Koreje do Evropy.
  • Do budoucna by se měla stát dalším spoluvlastníkem ČSA firma Travel Service. Již loni totiž oznámila, že chce koupit 34procentní podíl. Vstup nového akcionáře je ale podmíněn souhlasem Bruselu.    
  • Nezmenšuje se jen flotila ČSA, ale ubývá i cestujících. Ještě v roce 2004 jich na palubách bylo 4,3 milionu. Loni to už bylo o 1,5 milionu méně. Ministr financí Babiš přesto věří, že by ČSA mohly i přes dlouhodobé problémy přežít.