Na komisi k D47 se politici shodnou. Dálnici to ale neopraví

Praha - „Komise se musí zabývat nejen minulostí, ale i budoucností dálnice do Ostravy,“ uvedla poslankyně Olga Havlová (Úsvit), která navrhla zřízení sněmovní vyšetřovací komise k dálnici D47, která by měla, pokud poslanci budou s jejím vznikem souhlasit, vyšetřovat pochybení při výstavbě dálnice. Na jejím zhruba devítikilometrovém úseku u Ostravy vznikly vady. Stát se kvůli tomu pře přibližně tři roky se stavebními firmami, vede i arbitráže v souvislosti s účtováním valorizací.

Vznik sněmovní vyšetřovací komise podporují poslanci napříč politickým spektrem. „ČSSD bude bezesporu podporovat vznik vyšetřovací komise,“ potvrdil poslanec Jan Birke (ČSSD). S fungováním komise souhlasí i ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).

Havlová, stejně jako Birke, upozornila, že jde nejen o pokaženou stavbu jednoho krátkého dálničního úseku, ale o systémové chyby při zadávání dopravních staveb. „Kdyby důsledně fungovala kontrola a dálnice nebyla přebrána, tak bychom tento problém vůbec nemuseli řešit,“ vidí poslanec řešení pro další dopravní stavby.

Podle bývalého generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka je důležité, aby skončil spor u rozhodčího soudu a mohly postoupit práce vedoucí k tomu, aby silnice mohla být využívána jako dálnice. „Dálnice byla předána ve stavu, který si stát rozhodně neobjednal,“ upozornil Čermák.

Opoziční ODS včera vyzvala premiéra Sobotku, aby odvolal ministra dopravy Prachaře. Občanští demokraté mu vyčítají strategické chyby, Prachař prý nerozumí své práci. Opozici vadí mimo nedostatků při stavbě ostravské dálnice také problémy s výstavbou spojení Brna a Vídně, komplikace kolem opravy D1 nebo personální změny v organizacích spadajících pod ministerstvo. Prachaře v minulých dnech kritizovala i opoziční TOP 09. Navrhla vznik vyšetřovací komise, která by měla prověřit zadávání veřejných zakázek v oblasti dopravy. Premiér se ale za Prachaře postavil. Pravicová opozice by podle něj měla zpytovat svědomí za to, co v dopravě udělala.

Spor ŘSD  s Eurovií trvá už od roku 2011

ŘSD tvrdí, že deformace mostu na dálničním přivaděči v Ostravě-Přívoze mohou ohrozit jeho konstrukci. V současnosti sice nehrozí, že by ŘSD muselo na mostech plně zavřít provoz, pokud se ovšem situace nebude řešit, mohou být uzavřeny v zimě, kamiony na mosty nemohou už nyní.

Spor o vady na dálnici označované při stavbě jako D47, po otevření již jako součást D1, vypukl v roce 2011. Tehdy se takřka nové dálnici zvlnil povrch a ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést první kontrolní vrty. Silničáři tvrdí, že zhotovitel – tj. firma Dopravní stavby Ostrava, kterou však později odkoupila Eurovia – nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia sice rovněž tvrdí, že vady souvisejí s použitým materiálem, reklamace však odmítá s tím, že jeho využití ŘSD požadovalo.