Piloti Air France ukončili stávku, kritizovali je i ostatní zaměstnanci

Paříž - Odborový svaz pilotů francouzské letecké společnosti Air France ukončil stávku, která od 15. září vážně poškozovala finance a pověst firmy. Odboráři se ke kroku rozhodli i přesto, že své požadavky u vedení společnosti neprosadili. Podle komentářů ustoupili hlavně kvůli sílícímu odporu ze strany veřejnosti i zaměstnanců Air France. Společnost, která dnes vypravila jen asi 45 procent pravidelných letů, počítá s postupným zvyšováním počtu spojů a s návratem k normálu v úterý.

Zdroj: ČTK/imago stock&people/imago stock&people

„Podmínky pro sociální dialog zde teď nejsou. Rozhodli jsme se chovat odpovědně zastavením stávkového hnutí. Budeme pokračovat v diskusích v klidnějších podmínkách,“ uvedl mluvčí odborů Guillaume Schmid.

Stávka pilotů zastavila provoz poloviny letadel Air France. Premiér Manuel Valls ji označil za neúnosnou. Vláda, která vlastní 16 procent akcií skupiny Air France-KLM, proto v pátek vyzvala k ukončení stávky. Vedení společnosti v pátek večer rovněž zdůraznilo, že situace Air France se stává „ohromně křehkou“. Ztráty v době stávky odhadla na 20 milionů eur (přes 550 milionů korun) denně.

Stávku odsuzovalo 69 procent Francouzů

Průzkum ve čtvrtek ukázal, že stávku odsuzovalo 69 procent Francouzů. Hlasy proti pilotům začaly zaznívat i mezi zaměstnanci firmy, kteří v posledních dnech uspořádali několik demonstrací odsuzujících stávku. Představitelé letišť a dalších příbuzných sektorů varovali v posledních dnech před následky konfliktu, který je podle nich katastrofou pro francouzské civilní letectví.

Společnost v minulých dnech ustoupila odborům odvoláním záměru posílit svou nízkonákladovou divizi Transavia otevíráním nových základen v Evropě. Odmítla ale upustit od rozvoje divize ve Francii. Ještě víc ale pilotům vadí, že vedení odmítá zavést pro piloty Transavie stejné finanční podmínky, jaké mají u mateřské firmy. Ta to rezolutně odmítla s tím, že by to odporovalo podstatě nízkonákladových společností.

Pilot Air France na linkách na střední vzdálenost vydělává 155 000 až 196 000 eur (4,3 až 5,4 milionu korun) hrubého ročně při absolvování v průměru 600 hodin letu. U hlavního pilota v letech Transavia je to 139 000 až 160 000 eur (3,8 až 4,4 milionu korun), ovšem při 700 až 800 letových hodinách.